Wydarzenia 23 kwi 2017 | Wojciech Bielawa
Bydgoszcz czy Solec Kujawski? Gdzie powstanie port multimodalny?

Barka na Wiśle / fot. KPUM

Pierwszy raz od wielu lat Wisłą płynie barka transportowa. W sobotę wyruszyła z Bydgoszczy w kierunku Warszawy. W trakcie rejsu eksperci badają, gdzie powinien zostać ulokowany port multimodalny.

19 kwietnia w Gdańsku – w ramach projektu EMMA - rozpoczął się pilotażowy, promocyjno-badawczy rejs ponad 70-metrowego zestawu rzecznego złożonego z pchacza oraz barki załadowanej 20 kontenerami. W piątek w godzinach popołudniowych barka dopłynęła do Bydgoszczy. W Brdyujściu odbył się pokazowy przeładunek kontenerów, a w sobotę barka popłynęła w kierunku Warszawy. Ma dotrzeć do stolicy w czwartek ,a po drodze cumować w Toruniu, Włocławku, Płocku i Nowym Dworze Mazowieckim.

Rejs promuję żeglugę śródlądową jako transport ekologiczny i najbardziej ekonomiczny, a także pokazuje możliwość przemieszczania towarów drogą wodną z portów morskich w Gdańsku i Gdyni do centrum kraju. - Chcemy pokazać, że jest możliwe transportowania towarów z Gdańska do Warszawy drogą wodną. Wierzymy, że po zbudowaniu tamy w okolicach Nieszawy i Ciechocinka oraz odbudowie części ostróg będzie to możliwe przez większą część roku. W ramach projektu EMMA będzie opracowane studium lokalizacyjne dla portu śródlądowego. Mówi się o różnych lokalizacjach: Bydgoszczy albo Solcu Kujawskim – tłumaczy Sławomir Kopyść, członek zarządu województwa kujawsko-pomorskiego.

Rejs ma także aspekt badawczy. Płynący barką przedstawiciele Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (Katedry Rewitalizacji Dróg Wodnych) i Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku zdobędą dane, które posłużą do sporządzenia studium lokalizacyjnego platformy multimodalnej w naszym regionie. - Byłbym zachwycony, gdyby port został zlokalizowany w Bydgoszczy, a nieco mniej byłbym zadowolony, gdyby port powstał zaraz obok naszego miasta, na terenie Solca Kujawskiego. Badania środowiskowe, logistyczne i hydrologiczne przesądza o lokalizacji tego obiektu. Bydgoszcz ma od lat zabezpieczony teren w Łęgnowie, wzdłuż Wisły – mówił prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.

Droga do budowy platformy multimodalnej w naszym regionie, czyli połączonych węzłów przeładunkowych: wodnego, kolejowego i samochodowego jest jeszcze daleka. To kwestia co najmniej kilkunastu lat. - Sprawa pieniędzy nie jest najważniejsza. Większym problemem będzie uzyskanie zgód, opracowań środowiskowych, konieczna będzie też zgoda Komisji Europejskiej – mówi Przemysław Gaca z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Projekt EMMA ("Zwiększenie mobilności towarów i logistyki w Regionie Morza Bałtyckiego poprzez wzmocnienie transportu śródlądowego i morskiego oraz promocję nowych międzynarodowych usług żeglugowych") jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt ma zwiększyć możliwości przewozu towarów i rozwinąć logistykę w państwach nadbałtyckich. Szczególny nacisk kładzie się na transport śródlądowy i morski. Spośród 21 podmiotów uczestniczących w projekcie EMMA, cztery są z Polski, w tym Województwo Kujawsko-Pomorskie i Miasto Bydgoszcz.

Wojciech Bielawa

Wojciech Bielawa Autor

Redaktor prowadzący