Wydarzenia 15 gru 2017 | Redaktor
PESA w Muzeum Narodowym

Link, pociąg z PESA SA/fot. Facebook/PESABydgoszcz

Link, dziecko bydgoskiej firmy PESA SA, trafiło do Galerii Wzornictwa Polskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie. Nowa galeria stała muzeum została otwarta w piątek 15 grudnia 2017 roku.

Na Facebooku PESA SA pochwaliła się:  "LINK w Galerii Wzornictwa Polskiego!!! Otwarta dzisiaj w Muzeum Narodowym w Warszawie pokazuje najciekawsze prace polskich projektantów z różnych epok i środowisk – od początku XX wieku po czasy współczesne. Wśród najlepszych przykładów polskiego wzornictwa znalazł się nasz LINK - jego model wykonany został w technologii druku 3D przez pesowych pasjonatów z zespołu designu. Szefowi naszych projektantów dr Bartkowi Piotrowskiemu i całemu zespołowi gratulujemy! dumni :-) / wiadomość z cyklu dobre informacje /”

Na zakończenie 2017 roku Muzeum Narodowe w Warszawie przygotowało wyjątkową atrakcję dla zwiedzających. 15 grudnia polski design zyskał stałe miejsce w Galerii Wzornictwa Polskiego, prezentującej najważniejsze zjawiska w polskim wzornictwie od początku XX wieku po czasy współczesne.

 

Nowa galeria stała w MNW pokazuje, jak o projektowaniu myślano w różnych epokach i środowiskach twórczych – od kręgu zakopiańskiego, Warsztatów Krakowskich, Spółdzielni Artystów „Ład” i modernistów z grupy „Praesens”, poprzez powojenny czas odbudowy, socrealizm, odwilż i poodwilżową nowoczesność – najbardziej dynamiczne lata polskiego wzornictwa – na przykładach najlepszego współczesnego designu kończąc.

Osobne miejsce znajdują w niej zagadnienia związane z projektowaniem przemysłowym, projektowaniem dla dzieci oraz etnoprojektowaniem.

W nowocześnie zaaranżowanej galerii prezentowane są realizacje z seryjnej produkcji, popularne odbiorniki telewizyjne i radiowe, meble, tkaniny, sprzęt gospodarstwa domowego, jak również wybitne prace polskich autorów, które jako projekty, modele i prototypy nie zaistniały w powszechnym odbiorze. Prace te świadczą jednak o wielkim potencjale polskiej myśli projektowej. Stworzone z wyjątkową inwencją przedmioty codziennego użytku prezentowane są w układzie chronologicznym, wyznaczonym przez najważniejsze wydarzenia artystyczne i historyczne. Całość wzbogacają materiały fotograficzne i fragmenty archiwalnych kronik filmowych.

Porządek chronologiczny pozwala prześledzić zmiany sposobu myślenia o projektowaniu, a także ukazuje zależność od okoliczności dziejowych, w tym gospodarczych. Otwierają go ostatnie dekady zaborów, zdominowane przez styl zakopiański Stanisława Witkiewicza, który spajać miał tożsamość narodu jeszcze przed odzyskaniem niepodległości. Natomiast w międzywojennych pracach artystów Warsztatów Krakowskich oraz warszawskich środowisk, w tym Spółdzielni Artystów „Ład”, widoczne były inspiracje brytyjskim ruchem „Arts and Crafts”. Szczególną grupę stanowią prace twórców, którzy uczestniczyli w Wystawie Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemysłu w Paryżu w 1925 roku – Karola i Zofii Stryjeńskich oraz Antoniego Kenara.

Najważniejsze dzieła powojennego wzornictwa reprezentują prace tak różnych twórców jak Władysław Strzemiński, Jan Bogusławski, Jan Kurzątkowski oraz późniejsze projekty Teresy Kruszewskiej, Andrzeja Jana Wróblewskiego, czy Barbary Hoff. Oddają one specyfikę twórczości z czasów odbudowy kraju, socrealizmu, lat po odwilży, a także pierwszych objawów nadchodzącego kryzysu gospodarczego. Wyzwanie podjęli projektanci, którzy musieli zmierzyć się z trudną sytuacją ekonomiczną. Mimo ograniczeń, twórcy dbali o estetykę przedmiotów użytkowych, co pokazuje nowa ekspozycja, obejmująca zarówno przedmioty luksusowe, jak i te znajdujące się w powszechnym użyciu.

Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie

Kuratorki galerii: Anna Demska, Anna Maga, Kaja Muszyńska

 

 

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor