Aktualności 30 gru 2021 | Redaktor
Zabytkowy tramwaj stanął przy parku trampolin

fot. Urząd Miasta Bydgoszczy, Bydgoszcz.pl

Ponad 40-letni tramwaj został ustawiony przy dawnej zajezdni przy ul. Zygmunta Augusta. Pojazd ma przypominać o historii budynku, obecnie przekształconego w park trampolin.

Zajezdna powstała w 1888 roku, wraz z uruchomieniem w mieście sieci tramwajów konnych. W zabudowaniach przy dzisiejszej ul. Zygmunta Augusta mieściła się m.in. stajnia, do czasu uruchomienia trakcji elektrycznej. 

W 1959 roku przy ul. Toruńskiej uruchomiono nową zajezdnię, a w dawnym budynku zaczęły funkcjonować warsztaty naprawcze, zamknięte ostatecznie w 1997 roku. Obiekt w 2016 roku prywatny inwestor przekształcił w park trampolin „Jumpin place”; zachowując jego historyczną bryłę i część detali.

Przed budynkiem ustawiono obecnie ponad 40-letni tramwaj, düwag M8C, pierwotnie obsługujący linię w Mülheim an der Ruhr. – W 2016 roku kilka pojazdów wycofywanych z  niemieckiego miasta sprowadziły Tramwaje Elbląskie, które po kilku latach wraz z wymianą taboru również wycofano z użytku. Tramwaje tego typu sprowadzane przede wszystkim w latach 90. XX wieku do Polski nazywano często „helmutami” – informuje urząd miasta. 

Przypomina także historię bydgoskiej komunikacji miejskiej:

Pierwsze tramwaje były niewielkimi wagonami zaprzęgniętymi w konie. Tramwajem powoził woźnica, który ostrzegał przechodniów o nadciągającym pojeździe za pomocą dużego dzwonu. W podróży towarzyszył mu konduktor, który pobierał opłaty za przejazd. Pierwsza linia tramwajowa miała długość 2,3 km i przebiegała od dworca kolejowego przez ulicę Dworcową, Gdańską, Stary Rynek, aż do Zbożowego Rynku. W 1892 roku uruchomiono drugą linię tramwajową, która biegła od Koszar Artyleryjskich (ul. Artyleryjska) poprzez ul. Gdańską, Stary Rynek, Batorego, Długą, do rogu ulicy Poznańskiej i Świętej Trójcy. Mierzyła ona 2,35 kilometrów

Szybki rozwój miasta na przełomie XIX i XX wieku doprowadził do zbudowania elektrowni miejskiej, ukończonej w 1896 roku. Zaowocowało to zastąpieniem tramwajów konnych elektrycznymi, choć pierwotnie planowano wprowadzenie tramwajów gazowych. Duży rozwój sieci tramwajowej nastąpił w latach 50 i 60. XX wieku (linie „Brda”, do Zawiszy, na Bydgoszcz Wschód). Bydgoską sieć tramwajową udało się znacząco rozbudować również w ostatniej dekadzie (linie do dworca, Fordonu, wzdłuż Kujawskiej). Do ich obsługi miasto zakupiło łącznie 33 nowoczesne tramwaje. W ostatnich latach odrestaurowanych zostało również kilka oryginalnych zabytkowych pojazdów m.in.: czerwoną „eNkę” z doczepą z 1960 roku oraz herbrandta z 1896 roku. Są wykorzystywane do przejazdów okazjonalnych

– czytamy w Oficjalnym Serwisie Bydgoszczy (Bydgoszcz.pl)

Na podstawie komunikatu Urzędu Miasta Bydgoszczy (Bydgoszcz.pl)

Zdjęcia: UMB (Bydgoszcz.pl)

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor