Aktualności 31 mar 08:21 | Redaktor
Załóż konto na PUE ZUS, nie wychodząc z domu [KOMUNIKAT]

fot. ilustracyjna, Pixabay

W związku z zagrożeniem koronawirusem Zakład Ubezpieczeń Społecznych zachęca do korzystania z usług Platformy Usług Elektronicznych. Konto na portalu PUE ZUS można założyć przez Internet za pomocą profilu zaufanego (ePUAP/login.gov) lub bankowości elektronicznej.

(...) Nie chodzi już o bezpieczeństwo nas samych, ale osób, z którymi mieszkamy, które spotykamy. Jeśli nie musimy wychodzić, zastosujmy się do zaleceń medyków. Wiele spraw możemy załatwić przez Internet, także tych urzędowych.

Z ZUS-em możemy kontaktować się m.in za pośrednictwem usług elektronicznych dostępnych na portalu Platformy Usług Elektronicznych. Wystarczy założyć konto na PUE ZUS. Można to zrobić na swoim domowym komputerze, bez wychodzenia z domu. Jest to bardzo proste i trwa tylko chwilę. Wystarczy wejść na stronę www.zus.pl, wybrać sposób rejestracji i wypełnić formularz. Następnie należy ustalić hasło do konta, a na podany w formularzu adres e-mail dostaniemy login. Ze względów bezpieczeństwa trzeba również potwierdzić swoją tożsamość. Można to zrobić m.in. za pomocą profilu zaufanego ePUAP, czy podpisu elektronicznego (certyfikatu kwalifikowanego).

Konto na PUE można zarejestrować także poprzez serwis bankowości elektronicznej (jeśli konto jest w banku, który zawarł z ZUS porozumienie). Można to zrobić:

  • przez stronę www.zus.pl – przy wyborze sposobu rejestracji należy kliknąć w ikonę swojego banku,
  • bezpośrednio ze strony swojego banku.

Mając już założone konto na Platformie Usług Elektronicznych, tak jak ponad trzy miliony sześćset tysięcy osób, będziemy mogli kontaktować się z ZUS-em elektronicznie, nie wychodząc z domu.

Dzięki profilowi na PUE można uzyskać nie tylko informacje o swoich ubezpieczeniach, świadczeniach, zwolnieniach lekarskich i płatnościach, ale także wyliczyć prognozowaną emeryturę. Na PUE ZUS można także samodzielnie pobrać potwierdzenia z danymi zgromadzonymi w ZUS oraz przekazać elektronicznie wnioski o wydanie stosownych zaświadczeń.  Jeśli zmienimy bank, do którego ma być przekazywana emerytura, renta lub zmienimy adres zamieszkania – wówczas możemy przez Internet złożyć wniosek o zmianę danych.

Z PUE najczęściej korzystają przedsiębiorcy, którzy tą drogą składają dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe. Mogą też samodzielnie generować niektóre dokumenty, m.in. informację o aktualnych zgłoszeniach do ubezpieczeń bądź zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek.

Przedsiębiorca, który zatrudnia powyżej pięciu osób, ma obowiązek posiadania profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.

Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS, oprac. red.

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor