Bydgoszcz 4 kwi 2018 | Redaktor
Płyty ażurowe lekarstwem na drogi gruntowe

Od lewej: z-ca dyrektora ZDMiKP Maciej Gust, wiceprezydent Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz i p.o. dyrektora ZDMiKP Jacek Witkowski/fot. Anna Kopeć

Pilotażowy program utwardzania dróg metodą wykładania betonowych płyt ażurowych będzie realizowany w Bydgoszczy. Na początek drogowcy wytypowali 10 ulic. Trwa przetarg, który ma wyłonić wykonawców.

Do pilotażowego programu drogowcy wytypowali ulice: Łucką, Okopową, Przyłubską, Pelikanową – te w pierwszej kolejności – oraz Karasiową, Sybiraków, Borowiacką, Orną, Warneńczyka i Liściastą.

- Przy doborze braliśmy pod uwagę trzy główne czynniki – tłumaczył na konferencji prasowej Jacek Witkowski, p.o. dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. – Przede wszystkim ulice powinny być położone na gruntach przepuszczalnych,  w dzielnicach o wysokim współczynniku dróg gruntowych. Ostatnim kryterium było natężenie ruchu.

W Bydgoszczy jest około 250 kilometrów dróg gruntowych. – Płyty ażurowe pozwalają szybko i tanio utwardzić drogę – tłumaczył Witkowski. – Budowa jest trzy do czterech razy tańsza od budowy tradycyjnej ulicy o nawierzchni asfalto-betonowej. Jednak należy pamiętać, że jest to rozwiązanie solidne, ale tymczasowe.

Ulice takie nie będą miały oświetlenia, chodników, ścieżek rowerowych  ani kanalizacji deszczowej. – Stąd kryterium gruntów przepuszczalnych – wyjaśniał Witkowski. – Płyty ażurowe też przepuszczają wody opadowe, będziemy mieć więc naturalną retencję.

Wiceprezydent Mirosław Kozłowicz dodał, że ulice w tym programie będą miały krawężniki, a płyty zostaną położone na specjalnie przygotowanym podłożu – z 20-centymetrowej podbudowy zagęszczonej i warstwy kruszywa.

Bydgoskie płyty będą odlewem betonowym. Nie będą zbrojone metalowymi prętami.

W połowie kwietnia nastąpi otwarcie ofert w pierwszym pakiecie. Drogowcy kalkulują, że koszt budowy metra kwadratowego takiej ulicy wyniesie ok. 200 zł. Prace mają być wykonane w trzy miesiące od podpisania umowy.

Witkowski podkreślał, że pilotaż służy również celom poznawczym. – Przekonamy się na przykład, jak taka ulica będzie zachowywała się po zimie.

Na ulicach utwardzanych płytami ażurowymi nie będą też w najbliższych latach prowadzone prace związane z uzbrojeniem podziemnym. Jednak np. w trakcie usuwania awarii w  podziemnych sieciach rozbiórka i odtworzenie takiej nawierzchni jest stosunkowo proste.

- W budżecie przewidziano na ten projekt trzy miliony złotych - podsumowuje Witkowski.

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor