Opera Nova 4 paź 2019 | Redaktor
Dzieła Szymanowskiego na scenie Opery Nova [ZAPROSZENIE]

fot. Opera Nova

Dwa wieczory z dziełami Karola Szymanowskiego zapowiada Opera Nova. W sobotę (5 października) i w poniedziałek (7 października) o godz. 19.00 widzowie obejrzą „Stabat Mater” i „Harnasie”. Oba utwory w choreografii Roberta Bondary, pod muzycznym kierownictwem Macieja Figasa.

„Stabat Mater”  na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę, to muzyczny obraz do średniowiecznego tekstu, odnoszący się do leżącego u podstaw kultury chrześcijańskiej i nowożytnej cywilizacji europejskiej misterium Matki opłakującej Syna. „Jest to jedno z tych objawień muzycznych najwyższej kategorii, które w pełni zasługują na nazwę arcydzieła”  - tak pisał w monografii Szymanowskiego Stanisław Golachowski. Obecnie jedynie w Operze Nova wystawiany w wersji scenicznej, ze śpiewakami usytuowanymi przez choreografa wewnątrz akcji dramatycznej, niczym w tragedii greckiej: wśród tancerzy odgrywających ponadczasową historię Matki, Syna, Czarnego, w otoczeniu tłumu. Zespół został tak poprowadzony, aby poprzez spokój i harmonię ruchu intensywniej zobrazować emocje, które towarzyszą człowiekowi, przeżywającemu stratę bliskiej osoby.

To spektakl o niezwykłym ładunku emocjonalnym. „Z  uwagi na wyjątkowy charakter dzieła prosimy o nagradzanie artystów brawami dopiero po ostatniej, szóstej części utworu” – informuje Opera.

W drugiej części wieczoru widzowie zobaczą „Harnasie”. Na ich powstanie wpływ miały pobyty Szymanowskiego w Zakopanem. To balet-pantomima w trzech obrazach na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę, owoc odkrycia polskiego folkloru podhalańskiego. Pomysł baletu skrystalizował się ostatecznie na weselu przyjaciół kompozytora. Młoda dziewczyna w przededniu swego ślubu poznaje i zakochuje się w górskim rozbójniku. Na weselu dochodzi do przybycia bandy zbójników i wielkiej bijatyki, w utworze przekazanej tańcem. Kogo wybierze Młoda: zostanie z rodziną, czy pójdzie za głosem serca- w góry?

Spektakl baletów do muzyki Szymanowskiego gości na bydgoskiej scenie operowej od 2016 roku. W bieżącym sezonie artystycznym wystawiany będzie tylko w podanych datach.

Ewa Chałat, Opera Nova (oprac. red)

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor