Wydarzenia 14 paź 2018 | Redaktor
Alternatywa dla BiT City II. PiS przedstawia propozycję: Bydgoska Kolej Metropolitalna

fot. bw

Poseł Łukasz Schreiber, radni i kandydaci na radnych wojewódzkich z ramienia Prawa i Sprawiedliwości przedstawili w sobotę (13 października) pomysł budowy Bydgoskiej Kolei Metropolitalnej.

Poseł Schreiber zaznaczył, że do tej pory Prawo i Sprawiedliwość przedstawiło cztery powody, dla których należy odsunąć od władzy dotychczasową koalicję rządzącą w samorządzie województwa.

- Obecny zarząd i marszałek województwa nie mają chęci wspierania tej naszej części województwa – mówił poseł w czasie spotkania z dziennikarzami. - Chcemy pokazać dobre rozwiązanie. I to jest nasz piąty punkt.

Od lewej: Michał Krzemkowski, Łukasz Schreiber, Marek Witkowski/fot. bw

Tym pomysłem jest Bydgoska Kolej Metropolitalna. - Planowany BiT City II, koncepcja realizowana  na chwilę obecną, jest słaba dla naszego województwa, a zwłaszcza dla zachodniej części – podkreślił Schreiber.

Przygotowanie studium dla projektu „Bydgoska Kolej Metropolitalna” obejmowałoby:

- modernizację linii nr 18 od stacji Bydgoszcz Główna do Nakła nad Notecią,

- budowę linii kolejowej łączącej port lotniczy z Solcem Kujawskim i Trzcińcem,

- modernizację linii nr 209 na odcinku bydgoskim do Fordonu,

- odnowienie linii nr 281 z Kcynii przez Nakło do Kamienia Krajeńskiego, a w przyszłości we współpracy z samorządem wielkopolskim do Gniezna, a pomorskim do Chojnic,

- odbudowę linii nr 356 ze stacji Bydgoszcz Główna przez Szubin i Kcynię do granicy z Wielkopolską,

- odbudowę linia nr 241 z Maksymilianowa do Koronowa.

- To by mogło nadać nowy impuls rozwojowy naszemu województwu – przekonywał Schreiber. – To zadanie, które chcemy sobie postawić w nadchodzącej kadencji.

Radny Michał Krzemkowski dodał, że wykazywał już, iż „środek ciężkości połączeń regionalnych finansowanych ze środków samorządu województwa jest przesunięty w kierunku Torunia”. - To miasto ma nieproporcjonalnie dużą ilość połączeń w stosunku do swojego potencjału ludnościowego. Cierpią na tym przede wszystkim Bydgoszcz i Włocławek – mówił radny Prawa i Sprawiedliwości.

Zdaniem Krzemkowskiego przedstawiona koncepcja BKM ma zrównoważyć tę sytuację, która jest w województwie, aby zachodnia część województwa z Bydgoszczą jako punktem centralnym miała więcej połączeń, by doprowadzić do równowagi.

Wymaga to zmiany Wojewódzkiego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, który nie został ostatecznie przegłosowany w kończącej się kadencji. Zdaniem polityka PiS, aby do tego doprowadzić, konieczna jest zmiana układu sił politycznych w sejmiku.

- Kolej jest w tej chwili priorytetem w Unii Europejskiej i należy z tego korzystać – przekonywał Krzemkowski.

Zauważył też, że w ramach tego projektu należy rozważyć również lepsze połączenie Bydgoszczy ze wschodnią stroną, czyli Ostromeckiem, Dąbrową Chełmińską i Unisławiem.

Radny Marek Witkowski podkreślił, że powiat sępoleński nie ma ani jednego kilometra linii kolejowej. Trasa numer 281 jest nieczynna. - Biegnie od Gniezna, Więcbork przez Sępólno do Kamienia i docelowo do Chojnic. Jesteśmy zainteresowani odnowieniem tej linii. Rozwiąże to wiele problemów  komunikacyjnych mieszkańców powiatu – mówił radny.

mat. PiS

mat. PiS

 jk

 

 

 

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor