Ostatni dzień na składanie wniosków o świadczenie postojowe [KOMUNIKAT ZUS]
fot. ZUS
Blisko 6,5 mld zł trafiło na konta przedsiębiorców i osób, które wykonują umowy cywilnoprawne w ramach świadczenia postojowego, w regionie 302,8 mln złotych. 16 sierpnia to ostatni dzień na złożenie wniosku.
Inne z kategorii
Jesteś studentem i pobierasz rentę rodzinną z ZUS? O tym lepiej pamiętaj
Dziecko od września w żłobku? O tym warto pamiętać
Przedsiębiorcy, którzy odczuli negatywne skutki występowania pandemii w Polsce, a także osoby wykonujące umowy cywilnoprawne jeszcze tylko dziś mogą wystąpić o świadczenie postojowe.
Termin 16 sierpnia dotyczy wniosków: RSP-D, RSP-DK, RSP-DB, RSP-DD, RSP-DD6, RSP-SK, RSP-C, RSP-CZ, RSP-CK, RSP-CD6.
Aby otrzymać pieniądze, należy spełnić kilka warunków. Informacje w tej sprawie znajdują się na stronie internetowej ZUS.
Co do zasady świadczenie postojowe przysługuje w wysokości 80 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w 2020 roku – 2080 złotych. Przedsiębiorca, który rozlicza podatki w formie karty podatkowej i jest osobą zwolnioną z opłacania podatku VAT, może liczyć na świadczenie postojowe w wysokości 1300 złotych.
Wnioski o świadczenie postojowe przyjmowane są wyłącznie elektronicznie – za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Należy pamiętać, że potwierdzeniem wysłania wniosku przez PUE ZUS jest Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia (UPP). Aby sprawdzić, czy dla złożonego wniosku istnieje UPP, trzeba w skrzynce: „Dokumenty wysłane” wejść w „Szczegóły”/„Pokaż poświadczenie przedłożenia”.
Czy wniosek został wysłany, można też sprawdzić w skrzynce „Dokumenty i wiadomości” > „Dokumenty wysłane”. Jeśli ktoś chciał wysłać wniosek do ZUS i w tej skrzynce go nie widzi, powinien sprawdzić zawartość folderu „Zlecenia – Operacje do potwierdzenia”. Jeśli w tej skrzynce są widoczne jakieś wnioski, oznacza to, że nie zostały one wysłane do ZUS. Aby wysłać taki wniosek, można skorzystać z funkcji „Potwierdź”.
Od 1 lipca 2022 r. wypłata świadczenia postojowego przedsiębiorcy jest pomocą de minimis.
Dlatego do wniosku należy dołączyć: oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w ciągu ostatnich 3 lat podatkowych (RPD) albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie (RD-2) oraz formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (RFD); jeżeli taki formularz nie zostanie dołączony, wniosek pozostanie bez rozpatrzenia.
Oświadczenie RD-2 można utworzyć samodzielnie na PUE i dołączyć do wniosku.
Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim