Oszustwa w restauracjach – raport UOKiK. Poznaj swoje prawa
fot. przyjemnoscjedzenia.pl
Wakacje to czas wyjazdów, turystów i częstego jedzenia w barach czy restauracjach. Dla ich właścicieli może to być okazja do oszustwa konsumentów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przeprowadził kontrole.
Inne z kategorii
Podczas poprzednich wakacji sprawdzono 169 restauracji i barów m.in. w kurortach, na stacjach benzynowych i na dworcach. Niemal w 87 proc. z nich wystąpiły nieprawidłowości: od złego oznakowania, zbyt małych porcji, po oszukiwanie na rodzaju mięsa, ryby czy sera. W sumie inspektorzy sprawdzili prawie 5 tys. partii produktów i zgłosili zastrzeżenia do ok. 2,9 tys. z nich.
Dopuszczano się m.in.:
- zamiany składników – np. kebab zawierał mięso wołowe i drobiowe, a nie jak deklarowano baraninę, oscypek okazał się tańszą roladą ustrzycką
- wydawania zbyt małych porcji - np. masa 2 porcji kotletów wołowych (z burgerów) miała wynosić łącznie 300 g a w rzeczywistości było to 217 g
- braku wykazu składników oraz informacji o alergenach
- stosowania przeterminowanych produktów
- podawania niepełnych informacji o cenach
- nieprawidłowego przechowywania żywności i niewłaściwe warunki sanitarne – np. brudne czy niesprawne lodówki
Poznaj swoje prawa! Jedząc w barze lub restauracji masz prawo do:
1. Pełnej informacji o potrawie - w menu lub cenniku musi być podany pełny skład dania, w tym składniki alergenne. Nie może być tak, że musisz o te informacje dopytywać kelnera.
2. Pełnej informacji o cenie - jeśli w karcie podana jest cena np. za 100 g mięsa lub ryby, to przed złożeniem zamówienia powinieneś dostać choćby przybliżoną informację o ich wielkości. Natomiast jeśli restauracja pobiera obowiązkową opłatę za obsługę, to musi o tym jasno i czytelnie informować w widocznym miejscu, np. w menu.
3. Reklamacji – jeśli masz zastrzeżenia do potrawy lub obsługi zgłoś to najlepiej właścicielowi lub kierownikowi placówki, jeśli są na miejscu. W ramach reklamacji możesz domagać się np. obniżenia ceny lub wymiany dania.
4. Zgłoszenia do Inspekcji Handlowej - przykładowo jeśli w cenniku była informacja, że dorsz kosztuje 10 zł bez wskazania, że to cena za 100 g, a zapłaciłeś 35 zł, wyślij zdjęcie cennika i paragonu. Jeśli restauracja odrzuciła twoją reklamację, możesz także złożyć wniosek do inspekcji o polubowne rozstrzygnięcie sporu.
5. Zgłoszenia do Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) bądź Głównego Inspektoratu JHARS – tutaj możesz złożyć skargę na niewłaściwą jakość otrzymanych potraw. Z dniem 1. lipca 2020 r. inspekcja ta przejęła funkcje w tym zakresie od Inspekcji Handlowej.
źródło: uokik.gov.pl
B.R.