Jedzenie 18 lip 2020 | Redaktor
Oszustwa w restauracjach – raport UOKiK.  Poznaj swoje prawa

fot. przyjemnoscjedzenia.pl

Wakacje to czas wyjazdów, turystów i częstego jedzenia w barach czy restauracjach. Dla ich właścicieli może to być okazja do oszustwa konsumentów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przeprowadził kontrole.

Podczas poprzednich wakacji sprawdzono 169 restauracji i barów m.in. w kurortach, na stacjach benzynowych i na dworcach. Niemal w 87 proc. z nich wystąpiły nieprawidłowości: od złego oznakowania, zbyt małych porcji, po oszukiwanie na rodzaju mięsa, ryby czy sera. W sumie inspektorzy sprawdzili prawie 5 tys. partii produktów i zgłosili zastrzeżenia do ok. 2,9 tys. z nich.

Dopuszczano się m.in.:

- zamiany składników – np. kebab zawierał mięso wołowe i drobiowe, a nie jak deklarowano baraninę, oscypek okazał się tańszą roladą ustrzycką

- wydawania zbyt małych porcji - np. masa 2 porcji kotletów wołowych (z burgerów) miała wynosić łącznie 300 g a w rzeczywistości było to 217 g

- braku wykazu składników oraz informacji o alergenach

- stosowania przeterminowanych produktów

- podawania niepełnych informacji o cenach

- nieprawidłowego przechowywania żywności i niewłaściwe warunki sanitarne – np. brudne czy niesprawne lodówki

Poznaj swoje prawa! Jedząc w barze lub restauracji masz prawo do:

1. Pełnej informacji o potrawie - w menu lub cenniku musi być podany pełny skład dania, w tym składniki alergenne. Nie może być tak, że musisz o te informacje dopytywać kelnera.

2. Pełnej informacji o cenie - jeśli w karcie podana jest cena np. za 100 g mięsa lub ryby, to przed złożeniem zamówienia powinieneś dostać choćby przybliżoną informację o ich wielkości. Natomiast jeśli restauracja pobiera obowiązkową opłatę za obsługę, to musi o tym jasno i czytelnie informować w widocznym miejscu, np. w menu.

3. Reklamacji – jeśli masz zastrzeżenia do potrawy lub obsługi zgłoś to najlepiej właścicielowi lub kierownikowi placówki, jeśli są na miejscu. W ramach reklamacji możesz domagać się np. obniżenia ceny lub wymiany dania.

4. Zgłoszenia do Inspekcji Handlowej - przykładowo jeśli w cenniku była informacja, że dorsz kosztuje 10 zł bez wskazania, że to cena za 100 g, a zapłaciłeś 35 zł, wyślij zdjęcie cennika i paragonu. Jeśli restauracja odrzuciła twoją reklamację, możesz także złożyć wniosek do inspekcji o polubowne rozstrzygnięcie sporu.

5. Zgłoszenia do Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) bądź Głównego Inspektoratu JHARS – tutaj możesz złożyć skargę na niewłaściwą jakość otrzymanych potraw. Z dniem 1. lipca 2020 r. inspekcja ta przejęła funkcje w tym zakresie od Inspekcji Handlowej.



źródło: uokik.gov.pl

B.R.

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor