Ignacy Czwartos – obrazy typowe dla artysty. Wernisaż wystawy w Galerii „Wspólnej”
Ignacy Czwartos /fot. Jacek Kargól
Figuracja, abstrakcja, portrety - zachęca Galeria „Wspólna” do wizyty na trwającej jeszcze wystawie obrazów Ignacego Czwartosa, malarza z Krakowa. Na wernisażu, który odbył się 8 września o godz. 19.00 przy ulicy Batorego, zjawiła się spora grupa miłośników sztuki. Wystawa zakończy się 14 października.
Inne z kategorii
Szafarska scena młodych - zagra Zuzanna Sejbuk. Można posłuchać i poznać młodą artystkę
W towarzystwie muzycznym jest koncertowo [ZAPROSZENIE]
„Ignacy Czwartos – obrazy typowe dla artysty”...
Tytuł tej wystawy jest przewrotny. Bo o ile wielu twórców maluje portrety czy całe postaci to jednak forma stosowana przez Ignacego Czwartosa typowa już nie jest. Raz, że szuka inspiracji w sztuce barokowej i w portretach trumiennych, dwa, że stosuje zabieg spłaszczania tła, pozbawiania go całkowicie detali. Sposób przedstawiania tła w malowanych przez Ignacego Czwartosa obrazach jest kontynuacją jego wcześniejszego zainteresowania sztuką abstrakcyjną. Ale z punktu widzenia odbiorcy - obrazy artysty mają po prostu niewielką głębię ostrości. Widz skupia się na pierwszym planie, przedstawianym bardziej symbolicznie niż realistycznie, ponieważ drugi plan jest całkowicie rozmyty. Ten zabieg jest charakterystyczny dla twórczości Ignacego Czwartosa. Innym znakiem rozpoznawczym jest używanie w wielu portretach, tych wzorowanych na trumiennych, brudnej bieli imitującej pocynowaną blachę.
Na wystawie przedstawione są też obrazy czysto abstrakcyjne, a całość rozmieszczona jest na ścianach ze smakiem. Warto dodać, że chociaż Ignacy Czwartos jest także dobrym rysownikiem, ilustratorem to wystawa jest koncepcyjnie spójna przez to, że prezentuje wyłącznie obrazy artysty.
W malarstwie Ignacego Czwartosa najważniejsze jest to, że toczy nieustanną walkę z najistotniejszymi problemami, z jakimi styka się artysta tworzący w Polsce w latach 20. XXI wieku. Duża część odbiorców sztuki nowoczesnej pozwoliła uwięzić się w paradygmatach bądź to sztuki krytycznej, bądź to estetycznego eksperymentu. I chociaż są to obszary, w których można jeszcze bardzo wiele osiągnąć, to nie ma najmniejszej wątpliwości, że twórczość, w której malarz musi zmierzyć swoje wizje nie tylko z formą, ale i otaczającą rzeczywistością, wciąż jest aktualna.
Malarstwo jako sztuka odkrywania otaczającego świata – taka wizja leży u podstaw twórczości wszystkich artystów, niezależnie od formy i mediów, jakimi operują. Czwartos miejsce swoje, i swojej twórczości, odnajduje w Polsce, czyli „tu i teraz”. Ale sama identyfikacja miejsca nie wystarcza, z pełną świadomością szuka dróg dojścia do tego punktu, z którego wyrusza w malarską drogę. I tymi przetartymi ścieżkami kroczy na tyle pewnie, że nie ma najmniejszego powodu, aby wątpić, że jest to jego droga, wybrana i skrupulatnie wytyczona.Juliusz Gałkowski
Źródło:
https://teologiapolityczna.pl/ignacy-czwartos-polonica-pictor-sylwetka/
fot. Jacek Kargól
Ignacy Czwartos – urodzony w 1966 roku w Kielcach. Studiował na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu – Zakład Wychowania Plastycznego w Kaliszu. Dyplom uzyskał w 1993 roku w pracowni Tadeusza Wolańskiego. W 1995 roku współtworzył Stowarzyszenie i galerię „Otwarta Pracownia”. Od stycznia 2006 roku pełni w nim funkcję prezesa zarządu. Oprócz malarstwa zajmuje się ilustracją prasową i książkową. Jako ilustrator współpracował miedzy innymi z czasopismem „Przekrój”. W swojej twórczości podejmuje tematy historyczne i wykorzystuje motywy nawiązujące do unikatowej polskiej tradycji portretów trumiennych.
W 2019 roku odznaczony srebrnym medalem Zasłużony Kulturze - Gloria Artis.
Mieszka i pracuje w Krakowie.