Monumentalnie i patriotycznie na otwarcie 56. Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego [RELACJA]
fot. Anna Kopeć
„Stabat Mater” Szymanowskiego i „Credo” Pendereckiego – dwie wielkie polskie kompozycje zabrzmiały w filharmonii na początku Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego. To już 56. edycja imprezy, którą zainicjował Andrzej Szwalbe.
Inne z kategorii
W piątek (14 września) miał miejsce pierwszy z 11 festiwalowych koncertów. Tym razem, z okazji jubileuszu stulecia powrotu Polski na mapę, na estradzie filharmonii królować będzie muzyka polska. Do stałego już hasła festiwalu „Kontrasty” dołącza „Niepodległa”.
– Filharmonia nasza, chlubiąca się imieniem Ignacego Jana Paderewskiego, wielkiego artysty i patrioty, jest szczególnie zobowiązana do podjęcia tematu poszukiwania tego, co łączy nas, pomimo różnic – mówił dyrektor Filharmonii Pomorskiej Maciej Puto.
Koncert poprowadzili Katarzyna Marcysiak i dyrektor filharmonii Maciej Puto/ fot. Anna Kopeć
Wspólnota ponad podziałami była konieczna również przed stu laty, gdy Polska, już niepodległa, borykała się z problemami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Jak podkreślił Maciej Puto, „rdzenia narodowej tożsamości” intensywnie szukał m.in. związany z Bydgoszczą Karol Szymanowski, którego utwór „Stabat Mater” zabrzmiał w pierwszej części koncertu. – Powstał w tzw. okresie narodowym twórczości kompozytora. Szymanowski odkrywał wówczas piękno polskiego folkloru – tłumaczył dyrektor filharmonii.
Dzieło wykonali Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie przygotowany przez Bartosza Michałowskiego oraz soliści: Iwona Hossa – sopran, Karolina Sikora – mezzosopran, Adam Kruszewski – baryton.
Natomiast po przerwie melomani usłyszeli monumentalne „Credo” Krzysztofa Pendereckiego. Pięciu części „Wyznania wiary” dopełniają fragmenty pieśni kościelnych i psalmów. – Charakterystyczna dla dzieł Pendereckiego awangardowa harmonia, często niezwykle trudna w odbiorze, jest w tym dziele czymś wspaniałym. Pozwala z jeszcze większą ekspresją oddać sens tekstu „Credo” – podkreślił Maciej Puto.
fot. Anna Kopeć
W tej części koncertu do orkiestry Filharmonii Pomorskiej i chóru Filharmonii Narodowej dołączył Chór Dziecięcy Rubinki Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy przygotowany przez Agnieszkę Sowę.
Partie solowe zaśpiewali: Iwona Hossa – sopran, Karolina Sikora – mezzosopran, Ewa Wolak – alt, Adam Zdunikowski – tenor, Jarosław Bręk – bas. Dyrygował szef artystyczny Filharmonii Pomorskiej Kai Bumann.
Koncert został ciepło przyjęty przez słuchaczy. Połączone siły symfoników i fenomenalnego Chóru Filharmonii Narodowej pozwoliły melomanom na chwilę zapomnieć o wszystkim poza falą wypełniających salę, doskonale zharmonizowanych dźwięków. Znakomicie z zadania wywiązali się także najmłodsi chórzyści-„aniołowie”.
fot. Anna Kopeć
Na zakończenie artyści otrzymali owację na stojąco.
Następny z festiwalowych koncertów już w niedzielę (16 września, godz. 17.00). Wystąpi Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, solo skrzypcowe zagra Jakub Jakowicz.
Galerię zdjęć z inaugracji zobacz tutaj.
Więcej o tym, co jeszcze na festiwalu, czytaj: Pochwalmy się polską muzyka. Przed nami 56. BFM.
Bilety na BFM do nabycia na www.bilety24.pl w kasie biletowej FP oraz w Biurze Podróży „Wakacyjny świat”, ul. Magnuszewska 8, Bydgoszcz, tel. 52 320 52 29.
fot. Anna Kopeć