POLICJA 997 9 paź 2021 | Redaktor
Wyświetla się numer banku, ale dzwoni oszust! Mundurowi ostrzegają przed spoofingiem

fot. ilustracyjna, Pixabay

Policjanci ostrzegają przed nową metodą wyłudzania danych wrażliwych lub pieniędzy - spoofingiem telefonicznym. Oszuści wykorzystują oprogramowanie do zmiany numeru lub nazwy dzwoniącego połączenia, które widzi odbierający na wyświetlaczu swojego telefonu. W ten sposób coraz częściej podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów.

Spoofing telefoniczny to coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę.

Przy wykorzystaniu możliwości technologicznych dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. Policjanci nie mają możliwości technicznego zablokowania spoofingu, gdyż telefon przestępcy nie jest podłączony do sieci komórkowej, lecz komputerowej.

W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów.

Sprawcy wykorzystują różne triki socjotechniczne po to, by zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego. Ofiara spoofingu, sugerując się numerem, który wyświetlił się na telefonie jest przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku, pracownikiem urzędu lub policjantem. W większości rozmów pojawiają się jednak dwa elementy: presja czasu i poczucie zagrożenia. Zwykle oszuści namawiają ofiary do przelania pieniędzy na dane konto.

Scenariusz ataków wykorzystujących spoofing telefoniczny jest zwykle zbliżony. Oszust stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji, najczęściej informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy.

Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. Najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku, zadzwonić, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje.

Autor: Biuro dw. z Cyberprzestępczością KGP, zmiany - redakcja

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor