112 18 maj 14:33 | Redaktor
Przekazał kartę płatniczą z kodem pin, stracił niemal 50 tysięcy złotych

fot. ilustracyjna, Pixabay

Kolejny senior stracił oszczędności. Jak chronić siebie i swoje pieniądze przed niebezpiecznymi sytuacjami? Nie ufaj bezgranicznie rozmówcom, nie podawaj haseł i danych z kart oraz kont przez telefon! Upewnij się z kim rozmawiasz.

Ostatnimi czasy oszustwa telefoniczne stały się powszechne i dotykają różnych grup społecznych najczęstszymi ofiarami są nadal osoby starsze. To zjawisko zagraża naszemu bezpieczeństwu i finansom, dlatego ważne jest, abyśmy byli świadomi zagrożeń oraz znali sposoby, jak się przed nimi bronić.

Wczoraj (17 maja) na bydgoskich Wyżynach nieznany sprawca doprowadził 71-leniego seniora do przekazania mu kodu pin oraz karty płatniczej w wyniku czego stracił niemal 50 tysięcy złotych.

Do starszego mężczyzny zadzwonił oszust na telefon stacjonarny, podawał się za policjanta. Informował o rzekomych akcjach przeciwko oszustom i poinformował bydgoszczanina, że właśnie jego oszczędności są zagrożone. Starszemu mężczyźnie zaproponował „pomoc” w przelaniu pieniędzy na bezpieczne konto, w co niestety uwierzył. Zgodnie z instrukcją senior wyrzucił kartę płatniczą wraz z pinem przez okno.

Oszuści często wykorzystują naszą niewiedzę zaufanie i chęć pomocy, aby zdobyć dostęp do naszych danych finansowych. Dlatego warto zdobyć wiedzę na temat popularnych schematów oszustw telefonicznych i nauczyć się, jak  je rozpoznać oraz jak zareagować w sytuacjach podejrzanych.

  • zachowaj ostrożność i nie ufaj nieznajomym: niezależnie od tego jak przekonująco rozmówca brzmi, pamiętaj, że nikt nie powinien prosić Cię o podanie poufnych informacji. Policjanci czy pracownicy banku nigdy nie będą Cię prosić o podanie hasła czy numer pin przez telefon,
  • niezależne potwierdzenie: jeśli otrzymasz telefon od osoby twierdzącej że reprezentuje policję, bank lub jakąkolwiek inna instytucję, niezwłocznie zakończ rozmowę. Następnie samodzielnie skontaktuj się z odpowiednią instytucja i potwierdź czy rozmowa była autentyczna,
  • ostrzeżenie dla bliskich: podziel się doświadczeniem z rodzinom, przyjaciółmi i sąsiadami a w szczególności osobami starszymi. Edukacja i wzajemne wsparcie mogą pomóc w ograniczeniu ryzyka padnięcia ofiarą oszustów,
  • zabezpiecza swoje dane: nie udostępniaj informacji osobom, których tożsamość nie jest potwierdzona. Staraj się nie podawać poufnych danych przez telefon, zwłaszcza numeru konta bankowego i karty kredytowej,
  • uważaj na naciski i manipulacje: Oszuści często wykorzystują taktyki zastraszania i wywierania presji, aby zmusić Cię do podjęcia nagłych i pochopnych decyzji.

Pamiętajmy!!! Policjanci nigdy nie dzwonią w takich przypadkach, jak opisują to oszuści podający się za policjantów i nigdy nie żądają wypłaty pieniędzy.

Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości zawsze możemy zadzwonić na Policję.

112 to numer alarmowy, pod którym mogą Państwo uzyskać pomoc.

 


KMP w Bydgoszczy, sierż. Oskar Nowak

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor