Aktualności 27 lis 2020 | kp
W Bydgoszczy stopniowo ograniczane będą usługi transportowe. Miasto stawia na ekologię

fot. Anna Kopeć

„Strategia rozwoju elektromobilności dla Miasta Bydgoszczy do 2030 roku” została przyjęta przez Radę Miasta w środę (25 listopada). Dokument przedstawia rozwiązania, które mają pozytywnie wpłynąć na jakość życia mieszkańców poprzez ograniczenie usług transportowych w mieście. 

 – Opracowanie ma na celu wskazanie możliwości ograniczenia negatywnego wpływu sektora transportowego na jakość życia mieszkańców Bydgoszczy, przy założeniu, że w przestrzeni miejskiej stopniowo pojawiać się będą pojazdy o napędzie elektrycznym wraz z towarzyszącą im infrastrukturą – czytamy w niemal trzystustronicowym dokumencie.

Przede wszystkim chodzi o to, by doprowadzić do zmniejszenia ilości pojazdów na bydgoskich ulicach oraz by wśród środków transportu dominowały te o napędzie elektrycznym. Dokument, współpracując z miastem, wykonała Spółka Celowa Uniwersytetu Technologiczno–Przyrodniczego. W strategii wskazano zadania, jakie do 2030 roku planuje się zrealizować, a wśród nich:

•    zapewnienie pojazdów elektrycznych we flocie aut użytkowanych przez miasto,
•    wyposażenie spółek miejskich w samochody elektryczne lub gazowe,
•    analizę zastosowania autobusów zeromisyjnych,
•    stworzenie sieci ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych i sprężonego gazu ziemnego (CNG),
•    stworzenie strefy czystego transportu w centrum Bydgoszczy,
•    rozbudowę systemu ITS,
•    budowę dróg rowerowych,
•    budowę bus-pasów,
•    oświetlenie ulic – doświetlenie przystanków i przejść dla pieszych,
•    aktywne znaki drogowe, lustra, przystanki dla niepełnosprawnych,
•    budowę centrów przesiadkowych,
•    nowe instalacje wzmacniające samowystarczalność energetyczną,
•    kampanie społeczne.

 

Idąc za przykładem innych państw

Bydgoszcz czerpie wzorce z państw, które w dużym stopniu stawiają na ekologiczne rozwiązania. – Przykładem kraju, wspierającego rynek pojazdów elektrycznych są Niemcy, które przeznaczyły kwotę 41 miliardów euro na rozwój transportu publicznego, elektrycznych pojazdów oraz pozyskiwanie energii z odnawialnych źródeł – czytamy w dokumencie. – Francja natomiast wprowadziła pakiet wsparcia dla przemysłu motoryzacyjnego w wysokości 8 mld euro, aby rozwinąć w szczególności krajowe dostawy pojazdów. Chiny również koncentrują się na stymulacji tego obszaru poprzez wprowadzanie środków rozwoju.

Osoby odpowiedzialne za dokument mają nadzieje, że i Polska dołączy do tych krajów i w przyszłości będzie zdominowana przez pojazdy o napędzie elektrycznym.   

źródło: Urząd Miasta Bydgoszczy

 

kp Autor