W Bydgoszczy stopniowo ograniczane będą usługi transportowe. Miasto stawia na ekologię
fot. Anna Kopeć
„Strategia rozwoju elektromobilności dla Miasta Bydgoszczy do 2030 roku” została przyjęta przez Radę Miasta w środę (25 listopada). Dokument przedstawia rozwiązania, które mają pozytywnie wpłynąć na jakość życia mieszkańców poprzez ograniczenie usług transportowych w mieście.
Inne z kategorii
Rok pełen wyzwań w wykonaniu CSWOT
– Opracowanie ma na celu wskazanie możliwości ograniczenia negatywnego wpływu sektora transportowego na jakość życia mieszkańców Bydgoszczy, przy założeniu, że w przestrzeni miejskiej stopniowo pojawiać się będą pojazdy o napędzie elektrycznym wraz z towarzyszącą im infrastrukturą – czytamy w niemal trzystustronicowym dokumencie.
Przede wszystkim chodzi o to, by doprowadzić do zmniejszenia ilości pojazdów na bydgoskich ulicach oraz by wśród środków transportu dominowały te o napędzie elektrycznym. Dokument, współpracując z miastem, wykonała Spółka Celowa Uniwersytetu Technologiczno–Przyrodniczego. W strategii wskazano zadania, jakie do 2030 roku planuje się zrealizować, a wśród nich:
• zapewnienie pojazdów elektrycznych we flocie aut użytkowanych przez miasto,
• wyposażenie spółek miejskich w samochody elektryczne lub gazowe,
• analizę zastosowania autobusów zeromisyjnych,
• stworzenie sieci ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych i sprężonego gazu ziemnego (CNG),
• stworzenie strefy czystego transportu w centrum Bydgoszczy,
• rozbudowę systemu ITS,
• budowę dróg rowerowych,
• budowę bus-pasów,
• oświetlenie ulic – doświetlenie przystanków i przejść dla pieszych,
• aktywne znaki drogowe, lustra, przystanki dla niepełnosprawnych,
• budowę centrów przesiadkowych,
• nowe instalacje wzmacniające samowystarczalność energetyczną,
• kampanie społeczne.
Idąc za przykładem innych państw
Bydgoszcz czerpie wzorce z państw, które w dużym stopniu stawiają na ekologiczne rozwiązania. – Przykładem kraju, wspierającego rynek pojazdów elektrycznych są Niemcy, które przeznaczyły kwotę 41 miliardów euro na rozwój transportu publicznego, elektrycznych pojazdów oraz pozyskiwanie energii z odnawialnych źródeł – czytamy w dokumencie. – Francja natomiast wprowadziła pakiet wsparcia dla przemysłu motoryzacyjnego w wysokości 8 mld euro, aby rozwinąć w szczególności krajowe dostawy pojazdów. Chiny również koncentrują się na stymulacji tego obszaru poprzez wprowadzanie środków rozwoju.
Osoby odpowiedzialne za dokument mają nadzieje, że i Polska dołączy do tych krajów i w przyszłości będzie zdominowana przez pojazdy o napędzie elektrycznym.
źródło: Urząd Miasta Bydgoszczy