Kolej napędzana wodorem zbliża się coraz szybciej [WIDEO]
fot. PESA Bydgoszcz SA
Grupa PKP, PKN ORLEN i PESA będą współpracować na rzecz wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym. W środę (25 sierpnia) podpisano stosowne porozumienie.
Inne z kategorii
Wakacje składkowe są już bardzo popularne. ZUS wciąż przyjmuje wnioski
Już nie będzie śmierdzieć z Siernieczka. Remondis uszczelnił swoje hale
O podpisaniu dokumentu sygnatariusze poinformowali podczas odbywającej się w Warszawie konferencji „Kolej na energię wodorową”. Spółki chcą razem prowadzić projekty badawczo-rozwojowe i działania zmierzające do zastosowania wodoru na kolei jako paliwa zasilającego pojazdy szynowe.
W Polsce rozwój technologii wodorowych w transporcie szynowym nabrał zdecydowanego przyspieszenia. Realizacja projektów wodorowych wykracza poza typowy standard budowy prototypu pojazdu szynowego. Należy nie tylko dostarczyć pojazdy wykorzystujące napędy z paliwowymi ogniwami wodorowymi, ale także zapewnić możliwość ich tankowania.
– Wdrożenie technologii wodorowych może mieć kluczowe znaczenie dla przyspieszenia rozwoju tych technologii w Polsce oraz dla znaczącego ograniczenia emisji CO2 w transporcie. Grupa PKP ma świadomość roli, jaką może odegrać w tym procesie – powiedział Rafał Zgorzelski, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.
Kluczowe znaczenie zarówno dla producentów taboru, jak i przewoźników ma zagwarantowanie dostępu do wodoru, jako paliwa. Dotyczy to samych stacji tankowania, odpowiedniej klasy czystości wodoru, jak i logistyki jego transportu z hubów do stacji tankowania.
Wizualizacja wodorowej lokomotywy PESA, mat. PESA SA
– Sektor kolejowy i jego wodoryzacja stanowi dla PKN ORLEN bardzo atrakcyjny kierunek, także z punktu widzenia ograniczenia emisji CO2 i ochrony środowiska – podkreślił Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN ORLEN. A Józef Węgrecki, członek zarządu PKN Orlen ds. operacyjnych , dodał, że „porozumienie otwiera drogę do szerokiego zastosowania technologii wodorowej, która jest technologią przyszłości”.
Pierwszym polskim producentem taboru, który rozpoczął pracę nad wykorzystaniem napędów z wodorowymi ogniwami paliwowymi jest bydgoska PESA. Spółka od prawie dwóch lat pracuje nad lokomotywą manewrową napędzaną wyłącznie energią wodorową.
– Lokomotywę z napędem wodorowym zaprezentujemy na targach TRAKO. Jej eksploatację planujemy rozpocząć w przyszłym roku. Jednocześnie pracujemy nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji i ogniw wodorowych oraz pojazdami wykorzystującymi baterie jako źródło zasilania. Niskoemisyjne pojazdy szynowe to jedno z kluczowych założeń przyjętej przez PESA Strategii 2025+ – powiedział Jacek Konop, wiceprezes PESA S.A. ds. technicznych.
W planach taborowych zgłoszonych do Krajowego Programu Odbudowy i Polskiego Ładu jest ponad 100 pasażerskich pojazdów szynowych z napędami wodorowymi.
źródło: mat. prasowe PESA Bydgoszcz SA