Wybory 2023. Kiedy i gdzie głosujemy
fot. Anna Kopeć, archiwum
Kiedy i gdzie głosować. Jak głosować bez zameldowania oraz podczas pobytu w innym miejscu. Instrukcja krok po kroku dla głosujących w wyborach po raz pierwszy.
Inne z kategorii
Wakacje składkowe są już bardzo popularne. ZUS wciąż przyjmuje wnioski
Już nie będzie śmierdzieć z Siernieczka. Remondis uszczelnił swoje hale
Wybory do Sejmu Rzeczypospolitej i do Senatu Rzeczypospolitej odbędą się w niedzielę, 15 października 2023 roku. Głosować można osobiście - nieprzerwanie w godz. 7.00 – 21.00. Głosujemy w lokalu wyborczym, czyli w lokalu obwodowej komisji wyborczej. Zazwyczaj będzie to miejsce, w którym głosowaliśmy podczas poprzednich wyborów (najczęściej są to szkoły). Jeśli głosowanie odbywać się będzie po raz pierwszy lub zmienił się adres zamieszkania należy znaleźć swój lokal wyborczy TUTAJ. Głosować możemy też korespondencyjnie i przez pełnomocnika.
Głosuj bez zameldowania: dopisanie się do spisu wyborców, głosowanie na podstawie zaświadczenia lub za granicą
Brak meldunku na osiedlu, na którym się mieszka nie wyklucza głosowania w lokalu wyborczym zlokalizowanym w miejscu zamieszkania. Wystarczy jedynie dopisać się do zmiany miejsca głosowania. Szczegółowe informacje o dopisaniu się do spisu wyborców znajdują się TUTAJ. Wniosek o dopisanie się do innego miejsca głosowania należy złożyć najpóźniej do 12 października w Referacie Ewidencji Ludności. Można to zrobić również przez Profil zaufany na stronie obywatel.gov.pl. Przez Profil Zaufany można dopisać się na stałe, ale też tylko na najbliższe wybory.
Zaświadczenie o prawie do głosowania
Jeżeli planujemy urlop lub wyjazd służbowy w czasie wyborów istnieje możliwość otrzymania zaświadczenia o prawie do głosowania. Z takim zaświadczeniem można głosować w dowolnym obwodzie głosowania w kraju, za granicą lub na polskim statku morskim. Wniosek o wydanie takiego zaświadczenia składa się w dowolnym urzędzie miasta. Można to zrobić najpóźniej do 12 października. W celu otrzymania zaświadczenia składa się wniosek w Wydziale Spraw Obywatelskich przy ul. Przyrzecze 7-13, pok. 104 lub Biurze Meldunkowym nr 4 przy ul. E. Gierczak 6 Informacje szczegółowe dot. zaświadczeń o prawie do głosowania znajdują się TUTAJ.
Pytania można kierować do Referatu Ewidencji Ludności Wydziału Spraw Obywatelskich UMB: 52 58 58 125; 52 58 58 304.
W przypadku upoważnienia innej osoby do odbioru zaświadczenia wyborca sporządza wniosek o wydanie zaświadczenia i upoważnienie (może to być jeden dokument), w którym wskazuje swoje imię (imiona) i nazwisko oraz numer PESEL, a także dane osoby upoważnionej do odebrania zaświadczenia.
Wyborca, któremu wydano zaświadczenie o prawie do głosowania zostanie z urzędu skreślony ze spisu wyborców w miejscu stałego zamieszkania.
Należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie utracić zaświadczenia o prawie do głosowania. W przypadku jego utraty, niezależnie od przyczyny, nie będzie możliwe otrzymanie kolejnego zaświadczenia, ani wzięcie udziału w głosowaniu w obwodzie właściwym dla w miejsca stałego zamieszkania.
Głosowanie korespondencyjne i przez pełnomocnika
Głosować korespondencyjnie można tylko w kraju. Zamiar głosowania korespondencyjnego powinien być zgłoszony przez wyborcę komisarzowi wyborczemu najpóźniej w 13 dniu przed dniem wyborów – termin ten minął w poniedziałek 2 października br. Kto nie zdążył tego zrobić, a z różnych powodów osobiście nie może wziąć udziału w głosowaniu, może zagłosować przez pełnomocnika. Ale dotyczy to tylko niektórych wyborców – tych, którzy w dniu wyborów ukończą 60 lat, a także wyborców z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.
W celu sporządzenia aktu pełnomocnictwa wyborca wpisany do rejestru wyborców Miasta Bydgoszczy składa wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa w Referacie Ewidencji Ludności Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Bydgoszczy przy ulicy Przyrzecze 7- 13 pok. 101 lub w Biurze Meldunkowym Nr 4 przy ulicy ppor. Emilii Gierczak 6 najpóźniej do 6 października.
Jak sprawdzić swoje dane w Centralnym Rejestrze Wyborców?
Warto przed wyborami sprawdzić swoje dane w Centralnym Rejestrze Wyborców, gdzie zawsze znajduje się aktualna informacja o miejscu głosowania. Można to zrobić na kilka sposobów – poprzez profil zaufany, e-dowód lub aplikację mObywatel. O dane z CRW można też wystąpić w Urzędzie Miasta Bydgoszczy do 10 października 2023 roku, składając pismo osobiście bądź wysyłając je pocztą. Swoje dane w Centralnym Rejestrze Wyborców można sprawdzić online TUTAJ.
Moje pierwsze wybory – instrukcja krok po kroku
W niedzielę, 15 października wystarczy wziąć ze sobą dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem i udać się do lokalu wyborczego (adresy lokali wyborczych znajdują się TUTAJ. W lokalu wyborczym należy udać się do komisji, która na podstawie dokumentu tożsamości wyda karty do głosowania. Jeszcze tylko podpis w spisie wyborców i karty do głosowania są nasze. W swoich rękach będziecie trzymać dwa dokumenty. Jeden z nich w formie broszury to karta do głosowania do Sejmu. Druga, pojedyncza to karta głosowania do Senatu. W wyznaczonym miejscu wybieramy swoich kandydatów do parlamentu – po jednym do sejmu i senatu. Należy zaznaczyć „x” na karcie przy nazwisku kandydata. Teraz wystarczy wrzucić karty do urny i gotowe. Możliwość wybierania naszych przedstawicieli w Sejmie i Senacie to jedno z podstawowych praw obywatelskich. Każdy ma w wyborach taki sam głos – wybory są równe i każdy ma jeden głos. Jeżeli zostaniemy tego dnia w domu, to ktoś inny wybierze za nas. Sejm i Senat to organy władzy ustawodawczej w Polsce, czyli w tym miejscu tworzy się prawo. Sejm decyduje o podatkach, systemie edukacji, służbie zdrowia czy środowisku naturalnym. Większość spraw, którymi zajmuje się Sejm i Senat ma bezpośredni wpływ na nasze życie.
Zmiana siedzib obwodowych komisji wyborczych
Komisarz Wyborczy w Bydgoszczy postanowił o zmianie przeniesieniu siedzib kilku lokali wyborczych. Dotyczy to komisji na terenie Osiedla Leśnego, Fordonu i Wzgórza Wolności. I tak, wyborcy którzy dotychczas głosowali w ZSO UKW przy ul. Bośniackiej swoje komisje (nr 132, 133, 135) znajdą w SP nr 56 przy ul. Karpackiej 30. Komisja nr 54, znajdująca się w MDK nr 5 przy ul. Krysiewiczowej 8, zostanie przeniesiona do SP nr 66 przy ul. gen. Augusta Fieldorfa „Nila” 3. Zmiany dotyczą również komisji numer 22, 23 i 28 które mieściły się dotychczas w VII LO przy ul. 11 Listopada 4, teraz działać będą w SP nr 15 przy ul. Czerkaskiej 8.
źródło: Oficalny Serwis Bydgoszczy