Bydgoszcz 24 wrz 11:09 | Redaktor

- Dzisiaj o 9.30 w trakcie prowadzonych bieżących prac utrzymaniowych została wykryta awarią jednego z ważnych elementów mostu Bernardyńskiego. Awarii uległ stalowy przegub mostu. - informuje ZDMiKP

W trybie pilnym musimy zamknąć skrajny pas (prawy) jezdni wschodniej w kierunku Ronda Jagiellonów oraz ograniczyć znacząco prędkość pojazdów tramwajowych do 10 km/h, pojazdów samochodowych do 20 km/h oraz ograniczyć przejazd pojazdów ciężarowych. Docelowo wyłączyć także ruch autobusów komunikacji publicznej jadących w kierunku Ronda Jagiellonów.

Obecnie służby przygotowują niezbędna oznakowanie które niebawem pojawi się w terenie. Służba odpowiedzialna za komunikację publiczną przygotuje nowe trasowanie połączeń połączeń autobusowych w tym obszarze. O nowych faktach związany z awarią możliwych dalszych utrudnieniach ZDMiKP będzie informować na bieżąco w naszych komunikatach oraz na stronie internetowej ZDMiKP.

Poinformiował o tym dziś (24 września) Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej

Jak mówi informator Tygodnika Bydgoskiego, zarówno most Pomorski jak i Bernardyński, to były mosty eksperymentalne, wykonane jako dwuwspornikowe z przegubem w środku. Ten przegub jest swoistą piętą achillesową tych mostów. Most Bernardyński powstał w 1963 roku. Remontu częściowego obiektu dokonano w 1968 r., zaś w 2000 roku dokonano remontu kapitalnego. W 2019 roku przeprowadzono remont dylatacji obiektu. 

Przegub centralny znajduje się w środku przęsła i łączy dwie części mostu wsparte na osobnych wspornikach oraz umożliwia niezależne odkształcanie się dwóch części przęsła pod wpływem obciążeń i zmian temperatury. Konstrukcja taka pozwala na częściowe kompensowanie osiadania podpór bez generowania dodatkowych naprężeń w przęsłach. Jednak skomplikowane połączenia przegubowe wymagają starannego zaprojektowania i konserwacji, ponieważ są narażone na zużycie i korozję. Ponadto przeguby mogą generować wibracje i odkształcenia, co wpływa na komfort jazdy i może prowadzić do problemów zmęczeniowych w materiałach. W porównaniu do konstrukcji jednoprzęsłowych bez przegubów, most dwuswornikowy jest bardziej podatny na przemieszczenia, co może być niekorzystne w przypadku bardzo ciężkich obciążeń lub silnych wiatrów. Regularna inspekcja i konserwacja przegubów jest w takich konstrukcjach niezbędna. 

Baner NIW

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor