System Park&Ride w Bydgoszczy – ta inwestycja się... nie opłaca!
fot. oficjalny serwis Bydgoszczy
System Park&Ride, który miał stanowić kluczowy element poprawy organizacji ruchu w Bydgoszczy, okazuje się w praktyce inwestycją budzącą poważne wątpliwości. Jak wynika z danych Urzędu Miasta, koszty systemu znacznie przewyższają korzyści, a założone cele nie są realizowane — wynika z analizy dokonanej przez klub Konfederacji w Radzie Miasta.
Inne z kategorii
Rewitalizacja Londynka wkracza w kolejną fazę
UKW i Zespół Szkół nr 6 podejmują współpracę
Koszty inwestycji i utrzymania
Całkowity koszt budowy systemu Park&Ride wyniósł 44,82 mln zł. Choć projekt otrzymał dofinansowanie w wysokości 30,33 mln zł, miasto musiało pokryć z własnego budżetu 14,49 mln zł. Niestety, mimo tych pokażnych nakładów, przychody z parkingów w całym roku 2023 wyniosły zaledwie 188 236,70 zł, podczas gdy koszty utrzymania w tym samym okresie sięgnęły 673 056 zł brutto.
W praktyce oznacza to stratę na poziomie 484 819,30 zł brutto w samym 2023 roku. Prognozy na 2024 rok nie są optymistyczne – przewiduje się stratę w wysokości około 380 000 zł brutto.
Niska efektywność systemu
Największą popularnością cieszy się parking przy ul. Grudziądzkiej, z którego w 2023 roku skorzystało 29 655 pojazdów. Jednak inne lokalizacje, takie jak Przylesie (379 pojazdów) czy Węzeł Zachodni (400 pojazdów), pozostają niemal zupełnie niewykorzystywane. Pustki na tych parkingach potwierdzają, że system nie generuje wystarczającego ruchu, aby uzasadnić poniesione koszty.
Brak badań efektywności
Od uruchomienia systemu w 2022 roku miasto nie przeprowadziło żadnych badań dotyczących wpływu Park&Ride na zmniejszenie natężenia ruchu w centrum. Brak tych danych uniemożliwia jednoznaczną ocenę, czy projekt spełnia swoje główne założenia.
Alarmujące dane i przyszłość systemu
Zamiast odciążyć centrum miasta, Park&Ride stanowi obciążenie dla miejskiego budżetu oraz kieszeni mieszkańców. W obecnej formie system okazuje się przykładem nieprzemyślanej inwestycji, która nie przynosi oczekiwanych korzyści finansowych ani społecznych.
Czy miasto zdecyduje się na rewizję strategii, zanim straty jeszcze bardziej się pogłębią? Na razie dane są jednoznaczne — obecny model funkcjonowania Park&Ride w Bydgoszczy wymaga pilnej analizy i poprawy — alarmują radni Konfederacji w przesłanym do mediów materiale.
Źródło: Klub Konfederacji Bydgoszcz