Nowe linie między innymi wzdłuż Kujawskiej i w BPPT. Zaczynają się konsultacje
fot. Anna Kopeć
W tym roku uruchomione zostanie torowisko wzdłuż ul. Kujawskiej. Ratusz udostępnił wstępną koncepcję nowego układu linii tramwajowych i autobusowych w jej obrębie. Od piątku mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi.
Inne z kategorii
Pojedzie tramwaj na Babią Wieś. Poznaliśmy terminy
Bezpłatna komunikacja — to realne? Uniwersytet włącza się w debatę
Szczególny wpływ na zmianę dotychczasowego układu komunikacyjnego w mieście będą miały dwie duże inwestycje – trwająca rozbudowa ulicy Kujawskiej oraz planowany nowy most nad Brdą w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego.
Od 18 września do 9 października miasto udostępni mieszkańcom kartę konsultacyjną, za pomocą której będzie można wyrazić swoje uwagi dotyczące wstępnej koncepcji nowego układu linii tramwajowych i autobusowych.
Szybciej i bardziej komfortowo?
Nowe linie mają skrócić czas podróży pomiędzy poszczególnymi osiedlami. Koncepcja zakłada szybsze połączenia z centrum i Fordonem dla mieszkańców górnego tarasu. Zwiększony zostanie udział procentowy ekologicznego transportu tramwajowego.
mat. Urzędy Miasta Bydgoszczy
– Powstaną nowe, bezpośrednie połączenia, a wiele podróży zajmie mniej czasu niż do tej pory. Jesteśmy otwarci na wszelkie zmiany, które w ramach posiadanego budżetu mogą jeszcze bardziej usprawnić funkcjonowanie komunikacji publicznej - mówi wiceprezydent Bydgoszczy, Mirosław Kozłowicz.
Linie tramwajowe
Trzy linie, numer 2, 9 i 11, kursować będą wzdłuż Kujawskiej i Wojska Polskiego. Mają zapewnić szybkie poruszanie się po mieście w niemal każdym kierunku – do Dworca Głównego (linia nr 9 z pętli Glinki), Lasu Gdańskiego (linia nr 11 z pętli Kapuściska), Bielaw (linia nr 2) oraz Fordonu (linia nr 2).
Nadal z Kapuścisk do Dworca Głównego dojedziemy linią tramwajową nr 8, a do Fordonu – „siódemką”. Za kilka lat, po wybudowaniu nowego mostu wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego, ich trasa ma być krótsza. Tak jak dotychczas, z Glinek, w kierunku Bielaw, kursować będzie linia nr 4.
fot. Urząd Miasta Bydgoszczy
Linie autobusowe
Inaczej pojedziemy też autobusami. Linia nr 79 kursować będzie Trasą Uniwersytecką z ul. Rycerskiej na ul. Glinki. Autobus nr 53 ma kursować z Błonia na ul. Łukasiewicza przez Ujejskiego oraz Cmentarną. Linia 61 z Osowej Góry zostanie przekierowana od ronda Kujawskiego do pl. Kościeleckich.
Pojawią się także dwie nowe linie – numer 84 i 85, które skupione będą wokół nowych terenów inwestycyjnych m.in. Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego oraz centrów logistycznych znajdujących się przy ul. Chemicznej. Drobne zmiany zaplanowano także dla linii kursujących tymi samymi odcinkami ulic.
Pomogło UTP
Podczas tworzenia nowej koncepcji wykorzystano środowisko symulacyjne VISUM oparte na modelu Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego (aktualizowanym przez ZDMiKP). Jak informuje miasto, jego działanie oparte jest na wielu danych, m.in urbanistycznych, demograficznych, ruchowych, atrakcyjności obszarów czy jakości infrastruktury. Porównywano takie parametry, jak średni czas i długość podróży, liczbę przesiadek, liczbę przewożonych pasażerów oraz koszt usług przewozowych.
– W tegorocznym budżecie na komunikację miejską zabezpieczonych zostało około 165 mln zł. Wpływy z biletów z powodu pandemii są jednak znacząco niższe od zakładanych – pisze ratusz.
Wyraź swoją opinię!
Konsultacje trwają od 18 września do 9 października. Swoją opinię wyrazić będzie można za pomocą karty konsultacyjnej dostępnej w wersji online oraz papierowej. Dostępna będzie także sesja „Q&A” – pytań i odpowiedzi (pytania kierować można na adres konsultacje@um.bydgoszcz.pl).
Ponadto zaplanowano spotkanie z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się w swoim zakresie komunikacją publiczną. – Nie ma rozwiązań idealnych, ale wspólną pracą z mieszkańcami można wypracować kompromis między potrzebami a możliwościami finansowymi – podkreśla wiceprezydent Bydgoszczy, Michał Sztybel.
– Propozycje powinny być zbilansowane pod względem finansowym. Ewentualne pomysły poszerzenia oferty przewozowej muszą zawierać inną propozycję bilansującą koszty np. likwidację lub zmniejszenie częstotliwości, skrócenie innej linii – zaznacza ratusz. – Po zakończeniu konsultacji wszystkie uwagi zostaną szczegółowo przeanalizowane, a następnie sporządzony zostanie raport końcowy.
Po opracowaniu ostatecznych rozkładów jazdy ankieterzy będą zbierać od mieszkańców opinie dotyczące wprowadzonych rozwiązań.
Koncepcja w liczbach:
• Liczba linii tramwajowych - 11,
• Liczba linii autobusowych wewnątrzmiejskich – 30,
• Liczba linii autobusowych międzygminnych – 11,
• Liczba linii autobusowych nocnych – 6,
• Liczba tramwajów do obsługi – 63 pociągi,
• Liczba autobusów do obsługi – 170 pojazdów (w tym 94 przegubowe).
źródło: Urząd Miasta Bydgoszczy