Po wiedeńsku w Bydgoszczy. Powstanie 13 przystanków
fot. Anna Kopeć
W ciągu dwóch lat ma powstać sześć par przystanków na ul. Gdańskiej i jeden na – na Jagiellońskiej. Miasto ogłasza konsultacje w sprawie nowych peronów wiedeńskich.
Inne z kategorii
Planowane zmiany w komunikacji miejskiej w listopadzie
Autobusy wracają na plac Kościeleckich
Pierwszy przystanek wyniesiony do poziomu tramwaju powstał w Bydgoszczy rok temu, na placu Teatralnym. Właśnie tutaj we wtorek (8 września) ogłoszono plan budowy kolejnych.
fot. Anna Kopeć
Zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz podkreślił, że pierwsza „wiedeńska” inwestycja została dobrze przyjęta przez mieszkańców. – Osobom starszym i niepełnosprawnym na pewno ułatwiła zajmowanie miejsc w tramwajach – mówił. Perony wiedeńskie mają również zwiększać bezpieczeństwo. Z powodu ryzyka potrąceń, ich budowy domagały się m.in. Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych i Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy.
Gęstsza sieć przystanków
Nowy projekt zakład utworzenie kolejnych 13 przystanków: 12 na ulicy Gdańskiej, jednego – na Jagiellońskiej, za skrzyżowaniem z ul. 19 Marca. Wstępnie lokalizacje zaplanowano przy placu przed Bydgoskim Centrum Finansowym (dawną „Drukarnią”), placu Wolności, placu przed „Rywalem”, pomiędzy ulicami Cieszkowskiego i Mickiewicza, przy ul. Chodkiewicza, na wysokości sklepu „Aldi” (między Chocimską a Kamienną, przy projektowanym wjeździe na kampus Akademii Muzycznej).
Pięć przystanków powstanie w miejscach, gdzie dotąd tramwaje się nie zatrzymywały; pięć obecnych przystanków zostanie „przesuniętych”, a trzy pozostaną w obecnej lokalizacji.
Przystanki będą rozmieszczone w odległości ok. 200–300 metrów od siebie.
Po wiedeńsku na dwa sposoby
– Robimy dwa typy przystanków wiedeńskich – tłumaczył Maciej Gust, zastępca dyrektora ds. Inwestycji Drogowych ZDMiKP w Bydgoszczy. Pierwszy typ zakłada „wyniesione wyłącznie części pieszej”. – Ruch pojazdów będzie odbywał się wewnątrz, czyli torowiskiem. Nie będzie klasycznego wyniesienia jak na pl. Teatralnym – mówił. – Z uwagi na brak miejsca perony zostaną przysunięte do torowiska.
fot. Anna Kopeć
Drugi „model” będzie taki, jak na ul. Focha. – Ruch autobusów [będzie odbywał się] przez wyniesienie, a pozostałych [pojazdów] – z pasa wyniesienia i pasa obok – tłumaczył.
Dodał, że inwestycje wymuszą przeniesienie miejsc postojowych, korekty kanalizacji deszczowej i likwidację busapasa na Jagiellońskiej, od ronda Jagiellonów do skrzyżowania z ulicą Gdańską.
Szacowany czas: dwa lata
Do 29 września mieszkańcy mogą zgłaszać swoje sugestie co do nowych planów „przystankowych”. Do końca roku miasto chce zamknąć prace nad koncepcją. Inwestycje zostaną zrealizowane w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Pierwsze przystanki mają być gotowe w trzecim/czwartym kwartale 2021 roku, kolejne – w 2022.
– Nie są to duże nakłady finansowe. Nie przebudowujemy infrastruktury torowej, sieciowej. Staraliśmy się tak dyslokować przystanki, by koszty były minimalne – mówił Maciej Gust.
Jak tłumaczył Patryk Gulcz ze Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy, przed budową przystanku wiedeńskiego na ul. Focha, motorniczy często zgłaszali problemy osób wysiadających. Większe było ryzyko potrąceń/fot. Anna Kopeć
Swoje uwagi można zgłaszać za pomocą: karty konsultacyjnej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/wiedenskie (kartę można także wysłać na adres korespondencyjny ZDMiKP – ul.Toruńska 174a, 85–844 Bydgoszcz) lub sesji Q&A – odpowiedzi na pytania mieszkańców (pytanie można wysłać na adres konsultacje@um.bydgoszcz.pl).