Zarząd Dróg Miejskich i Komunikcji Publicznej likwiduje infokioski
Infokiosk, fot. Zarząd Dróg i Komunikcji Publicznej w Bydgoszczy
Bydgoscy drogowcy informują, że znacznie spadła sprzedaż biletów przez urządzenia stacjonarne, w tym poprzez infokioski. – Wszystkie urządzenia tego typu zostały właśnie wyłączone – ogłosili w piątek (14 stycznia).
Inne z kategorii
Planowane zmiany w komunikacji miejskiej w listopadzie
Autobusy wracają na plac Kościeleckich
Drogowcy podkreślają, że bydgoszczanie coraz chętniej dokonują płatności za bilety za pomocą karty płatniczej, przez Internet lub za pomocą aplikacji w telefonie. – W infokioskach zamontowanych na bydgoskich ulicach można było zakupić wyłącznie bilet jednorazowy i czasowy, a urządzenia nie posiadały możliwości płatności kartą. Dodatkowo wysoki koszt ich utrzymania i serwisu oraz ograniczona dostępność części serwisowych, zaczęła przewyższać dochody ze sprzedaży biletów przez ten kanał dystrybucji – tłumaczą decyzję. I dodają: – Wiele urządzeń funkcjonujących w naszym mieście od blisko 7 lat wymaga już wymiany.
Biletomaty zostaną utrzymane/fot. Anna Kopeć
Urządzenia zostały wyłączone i wkrótce zostaną zdemontowane.Nadal utrzymane będą jednak biletomaty, w których można kupić zarówno bilet jednorazowy, czasowy lub okresowy, płacąc kartą lub gotówką. – Pasażerów zachęcamy jednak do korzystania z nowych kanałów zakupu biletów za przejazd komunikacją miejską – czytamy na stronie Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznje.
W ubiegłym roku za bilet jednorazowy aplikacją zapłaciło ponad trzy mln osób. Coraz częściej za pomocą Internetu lub w aplikacji kupowany jest też bilet miesięczny – w taki sposób zapłacono za co piąty bilet.
Bilet zakodowany na karcie płatniczej
Drogowcy przypominają też, że w każdym bydgoskim pojeździe (w konstalach, tramwajach starego typu, tylko w pierwszym wagonie) można zapłacić za przejazd zbliżeniowo, bez drukowania biletu, za pomocą terminali Open Payment System. Dzięki nim można też sprawdzić ważność biletu zakodowanego na Bydgoskiej Karcie Miejskiej.
fot. Anna Kopeć, archiwum
– Działanie ogranicza się do dwóch kroków – wyboru odpowiedniego biletu na dotykowym ekranie, a następnie zbliżenia karty płatniczej do czytnika, które równoznaczne jest z nabyciem i skasowaniem biletu, a tym samym uzyskaniem uprawnienia do przejazdu – tłumaczą.
Bilet okresowy można kupić w punkcie obsługi klienta lub w biletomacie, ale można też skorzystać z płatności w Internecie. – Pasażerowie mają możliwości korzystania z biletu elektronicznego polegające na zakupie online, poprzez portal pasażera, biletów okresowych, dla których identyfikatorem potwierdzającym uprawnienie do przejazdu są zbliżeniowe karty płatnicze. Wystarczy założyć konto na stronie Bydgoskiej Karty Miejskiej i powiązać je ze swoją kartą płatniczą, zakupić wybrany dla siebie bilet okresowy i swobodnie korzystać z komunikacji miejskiej – czytamy na stronie ZDMiKP. – Zbliżeniowa karta płatnicza stanowi potwierdzenie naszego prawa do przejazdu transportem publicznym w ramach biletu okresowego. Zakupiony bilet jest aktywny od momentu sfinalizowania transakcji za pośrednictwem portalu pasażera Bydgoskiej Karty Miejskiej (...).
Kod QR w funkcji biletu
Ostatnim ułatwieniem dla pasażerów jest Aplikacja Mobilna, pozwalająca na zakup biletów jednorazowych, czasowych i okresowych, i okazanie biletów do kontroli w postaci kodu QR. – Płatność w aplikacji mobilnej jest realizowana w postaci wewnętrznej elektronicznej portmonetki lub obsługiwana przez zewnętrzne centrum autoryzacyjne, a ramach tych metod płatności są dostępne: płatność w ciężar karty płatniczej, portfel kartowy MasterPass, płatność z GPAY/Apple Pay, przelewy bankowe oraz BLIK – przekazują drogowcy. – Aplikacja Mobilna wdrożona w ramach Systemu Bydgoskiej Karty Miejskiej funkcjonuje jako kanał sprzedaży powiązany ściśle z całym systemem biletowym, jednak bilet mobilny jest w tym rozwiązaniu przypisany wyłącznie do konta w aplikacji mobilnej i numeru telefonu komórkowego pasażera.
Na podstawie komunikatu ZDMiKP