Teatralny Festiwal Prapremier 2024 rozpoczął się w Bydgoszczy
Teatr Polski w Bydgoszczy zaprasza na 23. edycję Festiwalu Prapremier, który od lat jest jednym z ważniejszych wydarzeń kulturalnych w regionie. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „PROGRES/REGRES ” i oferuje widzom bogaty program teatralny, z udziałem artystów z Polski i zagranicy.
Inne z kategorii
Bluesowy alfabet Sławka Wierzcholskiego – spotkanie autorskie
W Galerii Miejskiej bwa wystawy, warsztaty, spotkania... [ZAPROSZENIE]
Festiwal zainaugurował spektakl „Angela” niemieckiego duetu Susanne Kennedy i Markusa Selga. Kolejne dni to występy takich artystów jak Marina Otero, Susanne Kennedy czy Katarzyna Kalwat, którzy poruszą tematykę późnego kapitalizmu, rozwoju technologii, ekologii oraz problemów społecznych i politycznych współczesnego świata. W programie znajdą się również spektakle o tematykach związanych z chorobą, depresją, przynależnością i relacjami międzyludzkimi, jak np. „Syn” czy „Młody mężczyzna”.
Drugi tydzień Festiwalu poświęcony będzie finałowym sztukom AURORY – Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy. W tym roku do konkursu zgłoszono 268 tekstów z 19 krajów, a w finale znalazły się sztuki z Polski, Serbii, Białorusi, Bośni i Hercegowiny.
Festiwal Prapremier to nie tylko przedstawienia, ale także szeroki program wydarzeń towarzyszących. W ramach festiwalu odbędą się wykłady, panele dyskusyjne oraz wystawy, które pozwolą widzom głębiej zanurzyć się w tematy poruszane przez twórców.
Program:
W niedzielę, 10 listopada zaprezentowany zostanie spektakl „Syn”, przejmujący dramat rodzinny, który bada delikatny temat depresji wśród nastolatków i bólu, jakiego doświadczają wszyscy dotknięci tak trudną rzeczywistością. Wydarzenie zorganizowane w ramach Sezonu Kulturalnego Rumunia–Polska 2024-2025. Sezon Kulturalny Rumunia-Polska 2024–2025 organizują rumuńskie Ministerstwo Kultury i Rumuński Instytut Kultury wraz z polskim Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Adama Mickiewicza, przy wsparciu Instytutu Polskiego w Bukareszcie.
12 listopada w Bydgoskim Centrum Targowo-Wystawienniczym „Kill me” w reż. Mariny Otero. Jak mówi reżyserka „Kill me” to kontynuacja „love me” i „Fuck me”. Spektakl jest częścią projektu „Remember to live”, w którym artystka prezentować będzie różne wersje sztuk do dnia swojej śmierci.
13 listopada czeka nas wykład performatywny „Wiele końców świata”. Julia Holewińska, Radosław Duda i Tomasz Szerszeń rozmawiać o tym co łączy katastrofy wojenne z tymi naturalnymi i ekologicznymi? Co możemy wyczytać z efemerycznych archiwów destrukcji? Jak prywatne historie łączą z oficjalną pamięcią? Na co patrzy nekroturysta? Wiele końców świata to wykład performatywny, łączący tekst, video i muzykę oraz spajający namysł nad archiwami destrukcji z zapisem podróży do miejsc katastrof: do Fukuszimy, Hiroszimy, Auschwitz, Pompejów.
14 listopada zobaczymy spektakl „Młody mężczyzna” Anie Ernaux w reż. Agaty Kozak. „Młody mężczyzna” to rozpisany na dwoje aktorów spektakl o intymnej relacji pisarki z młodszym od niej o trzydzieści lat mężczyzną. Przedstawienie w reż. Katarzyny Kalwat powstało na podstawie książki noblistki Annie Ernaux pt. „Le jeune homme”. Książka została wydana w 2022 roku, choć powstała w 2000. To doświadczenie i ten tekst były dla Ernaux tak trudne, że musiała ukonstytuować się jako kobieta i autorka, żeby pozwolić sobie na ich ujawnienie. Istotą opowieści jest wyzwolony głos kobiety. Związek z młodszym partnerem staje się kluczem do przeżycia przeszłości na nowo, do odzyskania własnego ciała, historii i pamięci.
W piątkowy wieczór (15 listopada) „Kto zabił mojego ojca” Metropolis Youth Theatre z Rumunii. Ojciec zniszczony przez pracę i złe środowisko, w którym dorastał. Syn, który pragnie ojcowskiej miłości, miłości, której ojciec nie jest w stanie mu okazać – nie w takim stopniu, w jakim potrzebuje tego syn. „Kto zabił Mojego Ojca?” opowiada historię burzliwej relacji ojca i syna, naznaczonej takimi tematami, jak przynależność do społeczności, współczucie i toksyczna męskość. Tekst jest sceniczną adaptacją powieści francuskiego autora Édouarda Louisa pod tym samym tytułem, posiadającej silny element autobiograficzny. Wydarzenie zorganizowane w ramach Sezonu Kulturalnego Rumunia–Polska 2024-2025. Sezon Kulturalny Rumunia-Polska 2024–2025 organizują rumuńskie Ministerstwo Kultury i Rumuński Instytut Kultury wraz z polskim Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Adama Mickiewicza, przy wsparciu Instytutu Polskiego w Bukareszcie.
Pierwszy tydzień Festiwalu zamknie sobotni (16 listopada) pokaz spektaklu Teatru Polskiego w Bydgoszczy „Ahat ili. Siostra Bogów” w reż. Anny Augustynowicz. Ile trzeba ludzkich poświęceń, żeby odkupić śmierć boga? Twórcy i twórczynie spektaklu próbują znaleźć odpowiedź na to i inne pytania, by każdy mógł odnaleźć w nich ich własny sens. Mit o sumeryjskiej bogini wojny i miłości, Inannie, która zstąpiła do podziemnej krainy umarłych, by po kilku dniach powrócić do świata żywych, zostawił ślad w tekstach starożytnego Babilonu, Grecji, a także w kulturze chrześcijańskiej. Na scenie główną bohaterką nie będzie jednak bogini, a jej służąca oraz przyjaciółka, zwykła śmiertelniczka – Nina Szubur, która staje się przewodniczką po świecie bogów, niosąc w sobie poświęcenie za boginię płodności i wojny. Tekst zabiera nas w podróż przez tysiąclecia aż do postcywilizacji, odkrywając to, co w ludzkości jest niezmienne od początku jej istnienia. Twórcy i twórczynie próbując zrozumieć dlaczego Inanna zeszła do podziemi, sięgają w głąb ludzkiej otchłani, tym samym pomagając przezwyciężyć lęk przed śmiercią – jest to tekst uzdrawiający. Zachęca nas, by nie bać się konfliktowości, która jest w nas wszystkich. Spektakl jest adaptacją książki Olgi Tokarczuk „ahat ilī. Siostra bogów” zawierającej erudycyjny komentarz prof. Zbigniewa Mikołejki – wybitnego religioznawcy.
Pełen program Festiwalu dostępny jest TUTAJ.
Źródło: Oficjalny Serwis Bydgoszczy