Bydgoski Festiwal Muzyczny 17 wrz 2022 | mk
Jubileuszowy Bydgoski Festiwal Muzyczny rozpoczęty! [ZDJĘCIA]

fot. Anna Kopeć

Symfonia „Siedem bram Jerozolimy” Krzysztofa Pendereckiego zabrzmiało w piątek (16 września) na inauguracje 60. Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego „Kontrasty. Nowa nadzieja”. W Filharmonii Pomorskiej zabrzmi jeszcze dziewięć festiwalowych koncertów, najbliższy – w niedzielę (18 września).

Hasło jubileuszowego festiwalu, „Nowa nadzieja”, zostało wybrane jeszcze w trakcie trwanie pandemii. – Przygotowywaliśmy program festiwalu, kiedy byliśmy wyłączeni z działalności i nie mieliśmy pojęcia, czy uda nam się do tego czasu wrócić do normalności, czy jeszcze nie. Ale przez cały czas przyświecała nam nadzieja, że powrót do normalności w końcu nastąpi, i stąd ten tytuł „Nowa nadzieja” – mówił w rozmowie z „Tygodnikiem” dyrektor filharmonii Maciej Puto. – Jego znaczenie trochę zmieniło się w momencie wybuchu wojny za wschodnią granicą, ale myślę, że nabrał jeszcze większego ciężaru gatunkowego. Właściwie temu hasłu podporządkowane są wszystkie nasze propozycje festiwalowe – tłumaczył. Całą rozmowę o jubileuszowym festiwalu czytaj tutaj.

Melomanów już tradycyjnie „powitał” czerwony dywan

Na widowni podczas koncertu inaguracyjnego obecna była wdowa po kompozytorze, Elżbieta Penderecka. 

Elżbieta Penderecka i dyrektor Filharmonii Pomorskiej, Maciej Puto

Za przybycie dziękował jej marszałek województwa Piotr Całbecki. – Dziś rozpoczynamy festiwal, wspominając pani męża, wspominając jego pobyt w tej sali – mówił, otwierając wydarzenie. Nawiązał także do związku nadziei, będącej motywem przewodnim festiwalu, i Jerozolimy, której poświęcona jest symfonia. 

Symfonię „Siedem bram Jerozolimy” maestro Penderecki napisał właśnie na zamówienie miasta Jerozolimy, z okazji trzech tysiącleci jej istnienia.

Festiwal otworzył marszałek województwa Piotr Całbecki

Skład wykonawczy liczył piątkowego wieczoru aż 200 osób – specjalnie na ten koncert rozbudowano estradę filharmonii. Kompozycję pod batutą Macieja Tworka wykonali: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej, Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie, soliści: Iwona Hossa (sopran), Karolina Sikora (sopran), Anna Lubańska (alt), Adam Zdunikowski (tenor), Artur Janda (bas). Recytacje przygotował Krzysztof Gosztyła, za chór przygotowanie chóru odpowiadał Bartosz Michałowski. Koncert poprowadził Marcin Żebrowski.

Był to pierwszy z 10 zaplanowanych festiwalowych koncertów – kolejny, pt. „Dumne One 2.0”, już w niedzielę (18 września). Zabrzmią polskie przeboje kobiecej wokalistyki w wykonaniu Kasi Cerekwickiej, Małgorzaty Ostrowskiej, Agnieszki Twardowskiej i Anny Grzelak. Więcej o repertuarze tegorocznego festiwalu czytaj tutaj.

Jednym z patronów medialnych BFM jest „Tygodnik Bydgoski”.

Zdjęcia: Anna Kopeć

Więcej fotografii w galerii poniżej.

mk Autor