Kolejny krok w stronę utworzenia Parku Kulturowego Stare Miasto
Nowe regulacje miałyby spowodować usunięcie ze ścisłego centrum budek, pawilonów, kiosków. Widok na budkę w ciągu ulicy Długiej/fot. Anna Kopeć
Projekt uchwały w sprawie Parku Kulturowego Stare Miasto zaopiniuje Wojewódzki Konserwator Zabytków. To kolejny krok w stronę ochrony historycznego centrum - nowe przepisy dotyczyłyby m.in. prac budowlanych, reklam czy nocnej sprzedaży alkoholu w sklepach.
Inne z kategorii
Park Kulturowy to dopuszczona ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami nowa forma ochrony obszarów cennych historycznie.
Park w Bydgoszczy ma objąć Stare Miasto, Wyspę Młyńską, część Śródmieścia z ul. Gdańską i placem Wolności. Na całym tym terenie obowiązywałyby nowe przepisy, mające zagwarantować poprawę estetyki i harmonizowanie przestrzeni z jej historycznym charakterem.
Projekt uchwały w tej sprawie w ubiegłym roku został poddany konsultacjom społecznym. Indywidualną informację o proponowanych zmianach otrzymali też przedsiębiorcy prowadzący działalność na tym obszarze.
Kolejnym etapem jest przekazanie projektu do zaopiniowania Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków, o czym zdecydowali radni podczas sesji 24 lutego.
Co zmieni przyjęcie uchwały?
Wprowadzone uchwałą zmiany dotyczyłyby m.in. robót budowlanych. Stolarka okienna i drzwiowa nie mogłaby zostać wymieniona na plastikową, wprowadzono by też zakaz stosowania płytek ceramicznych do wyłożenia schodów. – Zależy nam, żeby zachować historyczny architektoniczny detal, balustrady, barierki, ogrodzenia – podkreśla dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, Anna Rembowicz-Dziekciowska.
Kostkę betonową miałyby zastąpić płyty chodnikowe. Skrzynki gazowe, elektryczne zostałyby dostosowane do historycznej zabudowy – kolorystyką i formą.
Projekt zakłada też regulacje dotyczące działalności gospodarczej - w efekcie ma to ujednolicić przestrzeń np. ogródków gastronomicznych.
Uchwała zakazałaby też sprzedaży alkoholu w sklepach od godz. 22.00 do 6.00. Niemożliwy byłby także handel odzieżą używaną, poza indywidualnie wycenioną, eksponowaną na wieszakach i manekinach.
Z centrum miałyby zniknąć także „budki”, pawilony, stoiska handlowe i gastronomiczne – wyjątkiem byłyby jedynie kioski kwiatowe, w dostosowanym kształcie.
Wprowadzono by zakaz nośników reklamowych. Przedsiębiorcy musieliby dostosować swoje szyldy, z których jeden miałby postać kutego semafora reklamowego, przymocowanego prostopadle do ściany.
Jeśli uchwała zostanie przyjęta, jej zapisy wejdą w życie pół roku od opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Od tej chwili osoby prowadzące działalność na obszarze Parku będą miały 18 miesięcy na dostosowanie się do nowych regulacji.
Zdjęcia: Anna Kopeć