AKTUALNE 28 lip 2020 | mk
Pesa podnosi standard wagonów PKP Intercity

fot. PKP Intercity

PKP Intercity otrzymało już 83 wagony, które zmodernizowała bydgoska PESA. Pojazdy zostały m.in. wyposażone w klimatyzację, toalety z zamkniętym obiegiem i dostęp do bezprzewodowego Internetu.

To pierwsza dostawa na mocy kontraktu z 2018 roku. Umowa, podpisana przez PKP Intercity z Konsorcjum Pojazdów Szynowych PESA Bydgoszcz i Zakładów Napraw Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”, przewidywała modernizację 83 wagonów typu 111A–20 PKP. Kilka miesięcy później przewoźnik skorzystał z prawa opcji i rozszerzył zamówienie o remont kolejnych 42 wagonów. Tym samym wartość kontraktu wzrosła do niemal 470 mln zł brutto.

Pesa dostarczyła już pierwszą transzę wagonów po remoncie, kolejne mają trafić do przewoźnika za kilka miesięcy. Umowa przewiduje także naprawy okresowe (na piątym poziomie utrzymania) i przeglądy techniczne wagonów (na trzecim poziomie), 18 miesięcy od ich oddania do użytku.

Wyższy standard

Zmodernizowane wagony to bezprzedziałowe pojazdy klasy 2. Są wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy Internet – czytamy w komunikacie przewoźnika. – Modernizacja objęła także instalację monitoringu, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE oraz toalet z zamkniętym układem.

fot. PKP Intercity

W wyremontowanych pojazdach pojawiły się ponadto oznaczenia alfabetem Braille’a.

Wagony służą już mieszkańcom m.in. Poznania, Szczecina, Trójmiasta, Olsztyna, Zielonej Góry, Białegostoku, Lublina i Wrocławia.

Łącznie 245 wagonów

Kolejne pojazdy zostaną zmodernizowane na mocy pozostałych dwóch umów z PESĄ. – W ramach trzech kontraktów PESA dostarczy więc łącznie aż 245 unowocześnionych wagonów. Wartość umów to blisko 1,03 mld zł brutto – wskazuje przewoźnik.

Kontrakty są dofinansowane z Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.

Remonty pojazdów to część programu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, wartego siedem miliardów złotych. Przewiduje on modernizację obecnego taboru i zakup nowego. – Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy Internet – tłumaczy przewoźnik. Wskazuje również, że to największa inwestycja w historii spółki. 

Zmodernizowane wagony dostarczone przez PESĘ są obecnie włączane do pociągów:

  • IC Albatros relacji Gdańsk – Szczecin – Gdańsk;

  • IC Żuławy relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin;

  • IC Jeziorak relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn;

  • IC Ukiel relacji Olsztyn – Zielona Góra – Olsztyn;

  • IC Stoczniowiec relacji Zielona Góra – Gdynia – Zielona Góra;

  • IC Gryf relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin;

  • IC Drwęca relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn;

  • IC Lednica relacji Poznań – Gdynia – Poznań;

  • IC Bachus relacji Gdynia – Zielona Góra – Gdynia;

  • IC Bolko relacji Lublin – Szczecin – Lublin;

  • IC Sztygar relacji Wrocław – Lublin – Wrocław;

  • IC Morcinek relacji Wrocław – Lublin – Wrocław;

  • IC Jagiełło relacji Lublin – Kraków – Lublin;

  • IC Hetman relacji Wrocław – Lublin/Hrubieszów – Wrocław;

  • IC Mamry relacji Wrocław – Białystok – Wrocław;

  • IC Rybak relacji Białystok – Szczecin – Białystok;

  • IC Pomorzanin relacji Wrocław – Gdynia – Wrocław

W sierpniu z unowocześnionych wagonów będą mogli korzystać także pasażerowie pociągów:

  • IC Gałczyński relacji Warszawa – Szczecin/Gorzów Wielkopolski – Warszawa;

  • IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;

  • IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zielona Góra – Warszawa; 

  • IC Inka relacji Warszawa – Lublin – Warszawa;

  • IC Czartoryski relacji Lublin – Zielona Góra – Lublin;

  • IC Starzyński relacji Warszawa – Terespol – Warszawa;

  • IC Żubr relacji Warszawa – Piła;

  • IC Noteć relacji Piła – Warszawa.

mk Autor