Kiedy pracodawca powinien wypłacić ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy?
W przypadku niewykorzystania przysługującego urlopu z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny. Państwowa Inspekcja Pracy wyjaśnia, kiedy pracodawca powinien go wypłacić.
Inne z kategorii
Jesteś studentem i pobierasz rentę rodzinną z ZUS? O tym lepiej pamiętaj
Dziecko od września w żłobku? O tym warto pamiętać
Jak wynika art. 171 § 1 Kodeksu pracy, w przypadku niewykorzystania przysługującego urlopu w całości lub w części z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny.
PIP zwraca uwagę, że ustawodawca w samym Kodeksie pracy, jak również w innych regulacjach zakresu prawa pracy nie sprecyzował, w jakim terminie należy wypłacić ekwiwalent.
Według Inspekcji, uznaje się, że ekwiwalent za niewykorzystany urlop powinien być wypłacony w ostatnim dniu zatrudnienia, gdyż z tym dniem pracownik nabywa do niego prawo.
„Powyższy, ukształtowany w doktrynie prawa pracy, pogląd potwierdził również Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 5 grudnia 1996 r. (sygnatura akt: I PKN 34/96) gdzie stwierdził, że roszczenie o ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop, bez względu na to, czy chodzi o urlop bieżący, czy też zaległy, staje się wymagalne w dniu rozwiązania stosunku pracy” – wskazuje PIP.
Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP