W jaki sposób przebudować ul. Nakielską? Zaczęły się konsultacje
fot. Anna Kopeć, archiwum
Chcemy wspólnie wybrać z bydgoszczanami najlepszy sposób przebudowy odcinka ważnej arterii od ul. Nasypowej do ronda Grunwaldzkiego – deklaruje Miasto. Od 10 listopada do 20 grudnia można wziąć udział w konsultacjach społecznych na ten temat.
Inne z kategorii
Planowane zmiany w komunikacji miejskiej w listopadzie
Autobusy wracają na plac Kościeleckich
Inwestycja będzie realizowana etapami. Konsultacje dla odcinka Łochowska – Wiadukt już się odbyły; kończą się prace nad koncepcją tego etapu, trwają uzgodnienia i prace nad uzyskaniem decyzji środowiskowej.
Rozpoczęte właśnie konsultacje dotyczą dwóch kolejnych odcinków: Wiadukt – Nasypowa oraz Nasypowa – rondo Grunwaldzkie.
– Wszystkie warianty zakładają brak wyburzeń. Pas drogowy zostanie wpisany w granice istniejącej zabudowy i zachowane zostaną budynki tworzące obustronne pierzeje ulicy. To jeden z często pojawiających się już postulatów mieszkańców, który uwzględniliśmy przed formalnym rozpoczęciem konsultacji – mówił przed rozpoczęciem konsultacji zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz.
Konsultacje potrwają do 20 grudnia, mogą wziąć w nich udział wszyscy mieszkańcy Bydgoszczy. Opinie można wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/nakielska.
Zaplanowano także spotkanie z projektantem, pracownikami miasta koordynującymi przygotowanie inwestycji i wiceprezydentem Kozłowiczem. Odbędzie się ono 17 listopada online o godz. 16.30 na profilu bydgoszcz.pl na Facebooku. Pytania już teraz można kierować na adres: konsultacje@um.bydgoszcz.pl. Odrębne spotkanie ma odbyć się na Miedzyniu oraz osiedlu Wilczak-Jary.
Jakie opcje brane są pod uwagę?
Jak wskazuje ratusz, dla odcinka rondo Grunwaldzkie-Nasypowa projektanci zalecają wybór między dwoma wariantami: z przystankami wiedeńskimi lub z drogami rowerowymi. Zmiany mają zwiększyć bezpieczeństwo i płynność ruchu, szczególnie pojazdów komunikacji publicznej.
W wariancie z przystankami wiedeńskimi „na jednoprzestrzennej jezdni funkcjonowałyby po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Tramwaje korzystałyby ze środkowych pasów ruchu, a na zewnętrznych pasach ruchu zbydowano by przystanki wiedeńskie (model 1)”.
Zaproponowano też inne rozwiązanie: stworzenie trambuspasów (model 2) - torowisko byłoby zarezerwowane tylko dla pojazdów komunikacji publicznej.
„Tam, gdzie będzie to możliwe, pomiędzy wewnętrznymi pasami ruchu wygospodarowane zostaną miejsca na lewoskręty. Ograniczyłoby to blokowanie ruchu na pasach, którym poruszałyby się tramwaje. Autobusy poruszałyby się na zasadach ogólnych korzystając również z przystanków wiedeńskich” - czytamy w komunikacie Miasta.
Urzędnicy dodają, że wybór tej opcji nie pozwoli na wprowadzenie ścieżek rowerowych. „Ciąg rowerowy zostałby wyprowadzony od ul. Nakielskiej w kierunku Starego Kanału Bydgoskiego i dalej w kierunku ronda Grunwaldzkiego. Konieczne byłoby »wyprowadzenie« torowiska tramwajowego poza jezdnię w rejonie skrzyżowania z ul. Czerwonego Krzyża” - przekazują.
Konsultacje wiążą się też z przebudową rejonu wiaduktu kolejowego. „Ta część dokumentacji powstała zgodnie z uwagami mieszkańców złożonych podczas rozmów o odcinku od ul. Łochowskiej do wiaduktu. Eksperci po rozmowach z kolejarzami uznali, że ze względu na planowaną inwestycję PKP PLK (koncepcję rozbudowy linii kolejowej wraz z projektem przebudowy wiaduktu kolejowego i projektem przystanków kolejowych) warto zaprojektować nową pętlę tramwajowo-autobusową po zachodniej stronie torów i skoordynować oba zadania. Powstałby w ten sposób kolejny zintegrowany węzeł komunikacyjny pozwalający na wygodne przesiadki pomiędzy różnymi środkami transportu publicznego, a także umożliwiający zaplanowanie parkingu P+R” - wskazuje Miasto. Urzędnicy dodają, że zakres inwestycj PKP PLK nie został jeszcze szczegółowo przedstawiony, „co nie pozwala na dostosowanie dokumentacji rozbudowy ul. Nakielskiej do kolejowych rozwiązań w obrębie wiaduktu. W przypadku braku realizacji zadania kolejowego konieczne będzie opracowanie dokumentacji i budowa tymczasowej pętli po wschodniej stronie torów oraz dostosowanie układu drogowego do istniejącego wiaduktu”.
Przebudowa torów tramwajowych na wysokości ul. Nasypowej ma powolić zmniejszyć problem korków. „Zabudowanym torowiskiem w kierunku centrum (w stronę kościoła) mogłyby również poruszać się autobusy. Po obu stronach funkcjonować mają funkcjonować również drogi rowerowe” - czytamy w Oficjalnym Serwisie Miasta.
Cytaty za: Oficjalny Serwis Bydgoszczy (Bydgoszcz.pl)