Bydgoszcz Dzisiaj 12:00 | Redaktor
Bydgoszcz inwestuje miliony w elektryczne autobusy. Nowoczesna flota i własna elektrownia już wkrótce

fot. MZK

Bydgoszcz stawia na ekologię i nowoczesność – podpisano kontrakt wart ponad 56 milionów złotych na dostawę 11 elektrycznych autobusów dla MZK. To początek większej rewolucji, która obejmie także budowę własnej elektrowni słonecznej i infrastruktury ładowania.

Nowe autobusy już w drodze

We wtorek, 8 lipca, w obecności zastępcy prezydenta Mirosława Kozłowicza, podpisano umowę na dostawę 11 nowoczesnych elektrobusów dla Miejskich Zakładów Komunikacyjnych. Dostawcą została znana firma Solaris Bus & Coach, która przedstawiła najkorzystniejszą ofertę w przetargu.

W skład zamówienia wchodzi 7 autobusów przegubowych i 4 krótsze, 12-metrowe pojazdy. Wszystkie będą ładowane przez złącze typu plug-in. Kontrakt opiewa na ponad 56,2 mln zł netto, a finalizacja dostaw przewidywana jest w przyszłym roku.

– To bardzo dobry dzień dla Bydgoszczy, jeszcze lepszy dla pasażerów i środowiska – podkreślił wiceprezydent Kozłowicz. – To nie tylko ekologiczna inwestycja, ale także przykład skutecznego sięgania po środki unijne i realizacji ambitnych planów.

Własna elektrownia i punkty ładowania

Zakup autobusów to tylko część większego projektu. MZK wybuduje również pełne zaplecze dla nowej floty: 14 punktów ładowania (w tym 12 stacjonarnych i 2 mobilne), dwie zadaszone wiaty na zajezdni oraz – co szczególnie warte odnotowania – własną elektrownię fotowoltaiczną o mocy do 1 MWp z magazynem energii o pojemności do 4 MWh.

To oznacza, że Bydgoszcz nie tylko stawia na zeroemisyjny transport, ale także inwestuje we własne, odnawialne źródła energii – z myślą o niezależności i długofalowych oszczędnościach.

Dofinansowanie z KPO i wsparcie miasta

Projekt będzie realizowany z pomocą funduszy unijnych – MZK pozyskało 41,65 mln zł z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”, w tym 30,5 mln zł przeznaczone bezpośrednio na zakup autobusów. Program ten korzysta m.in. z środków Krajowego Planu Odbudowy.

Resztę kosztów pokryje miasto. Prezydent Rafał Bruski podjął decyzję o dokapitalizowaniu spółki kwotą około 12 mln zł. Już w lutym Rada Miasta zgodziła się na zwiększenie wydatków na transport publiczny w celu zapewnienia wkładu własnego.

– Chcemy być stawiani za wzór nie tylko w zakresie modernizacji floty tramwajowej, ale także autobusowej – zaznaczał Kozłowicz. Przypomniał, że Bydgoszcz posiada obecnie jedną z najmłodszych flot tramwajowych w kraju.

Kierunek: przyszłość

Nowa inwestycja to kolejny etap transformacji transportu miejskiego w Bydgoszczy. Miasto nie tylko modernizuje zajezdnię tramwajową i wymienia tabor, ale teraz idzie krok dalej – w stronę pełnej elektromobilności i samowystarczalności energetycznej.

Jeśli wszystkie plany zostaną zrealizowane zgodnie z harmonogramem, Bydgoszcz może już za kilkanaście miesięcy stać się jednym z liderów zielonego transportu w Polsce.

Źródło: transport-publiczny.pl

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor
-->