Płyty ażurowe lekarstwem na drogi gruntowe
Od lewej: z-ca dyrektora ZDMiKP Maciej Gust, wiceprezydent Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz i p.o. dyrektora ZDMiKP Jacek Witkowski/fot. Anna Kopeć
Pilotażowy program utwardzania dróg metodą wykładania betonowych płyt ażurowych będzie realizowany w Bydgoszczy. Na początek drogowcy wytypowali 10 ulic. Trwa przetarg, który ma wyłonić wykonawców.
Inne z kategorii
Bydgoszcz na piątkę i jest wśród najlepszych
Do pilotażowego programu drogowcy wytypowali ulice: Łucką, Okopową, Przyłubską, Pelikanową – te w pierwszej kolejności – oraz Karasiową, Sybiraków, Borowiacką, Orną, Warneńczyka i Liściastą.
- Przy doborze braliśmy pod uwagę trzy główne czynniki – tłumaczył na konferencji prasowej Jacek Witkowski, p.o. dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. – Przede wszystkim ulice powinny być położone na gruntach przepuszczalnych, w dzielnicach o wysokim współczynniku dróg gruntowych. Ostatnim kryterium było natężenie ruchu.
W Bydgoszczy jest około 250 kilometrów dróg gruntowych. – Płyty ażurowe pozwalają szybko i tanio utwardzić drogę – tłumaczył Witkowski. – Budowa jest trzy do czterech razy tańsza od budowy tradycyjnej ulicy o nawierzchni asfalto-betonowej. Jednak należy pamiętać, że jest to rozwiązanie solidne, ale tymczasowe.
Ulice takie nie będą miały oświetlenia, chodników, ścieżek rowerowych ani kanalizacji deszczowej. – Stąd kryterium gruntów przepuszczalnych – wyjaśniał Witkowski. – Płyty ażurowe też przepuszczają wody opadowe, będziemy mieć więc naturalną retencję.
Wiceprezydent Mirosław Kozłowicz dodał, że ulice w tym programie będą miały krawężniki, a płyty zostaną położone na specjalnie przygotowanym podłożu – z 20-centymetrowej podbudowy zagęszczonej i warstwy kruszywa.
Bydgoskie płyty będą odlewem betonowym. Nie będą zbrojone metalowymi prętami.
W połowie kwietnia nastąpi otwarcie ofert w pierwszym pakiecie. Drogowcy kalkulują, że koszt budowy metra kwadratowego takiej ulicy wyniesie ok. 200 zł. Prace mają być wykonane w trzy miesiące od podpisania umowy.
Witkowski podkreślał, że pilotaż służy również celom poznawczym. – Przekonamy się na przykład, jak taka ulica będzie zachowywała się po zimie.
Na ulicach utwardzanych płytami ażurowymi nie będą też w najbliższych latach prowadzone prace związane z uzbrojeniem podziemnym. Jednak np. w trakcie usuwania awarii w podziemnych sieciach rozbiórka i odtworzenie takiej nawierzchni jest stosunkowo proste.
- W budżecie przewidziano na ten projekt trzy miliony złotych - podsumowuje Witkowski.