Komunikacja 25 lip 14:36 | Redaktor
Tramwaj na Szwederowie coraz bliżej. Jest decyzja środowiskowa [ZDJĘCIA, WIDEO]

fot. UMB

- Uzyskaliśmy decyzję środowiskową dla nowej trasy tramwajowej na Szwederowie. To ważny i niezbędny krok do rozpoczęcia oczekiwanej inwestycji. Projektanci opracowali również wizualizacje trasy. To jedno z kilku tramwajowych zadań, które zrealizujemy w najbliższych latach. - informuje Urząd Miasta Bydgoszczy.

- W ciągu ostatniej dekady nadrobiliśmy olbrzymie zaległości w komunikacji tramwajowej – podkreśla zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz. – Wymieniliśmy połowę tramwajów, zbudowaliśmy kilka nowych torowisk. Chcemy ten pozytywny trend kontynuować. Jednym z priorytetów jest budowa nowej trasy przez Szwederowo, na którym mieszka około 30 tysięcy bydgoszczan. W I etapie położymy tory wzdłuż ul. Solskiego do ul. I. Skorupki. Jednak cały czas intensywnie pracujemy nad tym, by przystąpić też do kolejnego etapu tej inwestycji tak, by powstała kompletna nowa trasa łącząca rondo Kujawskie z rondem Grunwaldzkim. Warto podkreślić, że obecnie realizujemy szereg innych tramwajowych projektów, które usprawnią poruszanie się po mieście m.in. budowę przystanków wiedeńskich, modernizację torowiska na ul. Toruńskiej i intensywnie przygotowujemy się do przebudowy ronda Jagiellonów. W tym roku planujemy zlecić opracowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do budowy połączenia tramwajowego pętli przy Rycerskiej z ul. Chocimską oraz połączenia pętli przy ul. J.K.Chodkiewicza z rondem Fordońskim w śladzie al. S. Wyszyńskiego.

Głównym celem inwestycji jest budowa trasy tramwajowej przez Szwederowo, od ronda Kujawskiego do ronda Grunwaldzkiego, a trasa do ul. Bielickiej to pierwszy etap tego przedsięwzięcia. Wymaga to dostosowania ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku wraz z budową pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej. W ramach przedmiotowego zadania węzeł przesiadkowy Rondo Kujawskie zostanie doposażony w dwa dodatkowe przystanki tramwajowe. Przebudowana zostanie też podziemna infrastruktura wokół nowej tramwajowej trasy. Część ulic poprzecznych zostanie rozbudowana lub przebudowana w celu upłynnienia ruchu tramwajowego i samochodowego. Między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza wytyczymy dodatkowe przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym na wysokości centrum handlowego. Przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym powstanie także na wysokości ul. Konopnej. Na trasie powstaną zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach. W ramach obecnych prac zaprojektowane zostały elementy zmniejszające hałas i drgania oraz zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli przy ul. Bielickiej. Nowością będą kieszeniowe parki wzdłuż ul. Solskiego  (m.in. przy ul. Konopnej, Bielickiej oraz przy ul. Kossaka). Zależy nam, by trasa miała dużo zieleni.

 

Za ul. ks. I. Skorupki planowane torowisko zakończy się ślepo, a ulica Solskiego zostanie sprowadzona do istniejącego przekroju jednojezdniowego. To rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach – tj. trasy tramwajowej wzdłuż ul. Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej aż do ronda Grunwaldzkiego, dla której posiadamy gotową koncepcję. W tym newralgicznym miejscu wprowadzone zostaną tymczasowo buspasy, które usprawnią przejazd autobusom.

 

Prace projektowe realizuje firma Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Uzyskaliśmy już decyzję środowiskową dla tego zadania. Określa ona szereg rozwiązań, które w trakcie prac pozwolą zminimalizować jej wpływ na środowisko. Za pół roku zakładamy uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wniosek o jej wydanie został złożony w czerwcu 2024 roku. Decyzja ZRID pozwoli przystąpić do postępowania przetargowego mającego na celu wyłonienia w przetargu wykonawcy robót budowlanych. Na realizację inwestycji zdobyliśmy dofinansowanie z funduszy europejskich. Prace budowlane szacowane są na okres około 24 miesięcy.

Obecnie projektujemy docelową siatkę połączeń uwzględniającą także realizację II etapu inwestycji, czyli doprowadzenie torowiska do ronda Grunwaldzkiego.  Na jej podstawie powstanie rozwiązanie tymczasowe uwzględniające dojazd do pętli Bielicka. Te rozwiązania będą również  przedmiotem analiz i konsultacji m.in. ze Stowarzyszeniem na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy.

 źródło: UMB

Baner NIW

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor