Pozytywny wynik prób obciążeniowych na moście Uniwersyteckim. Potrzebna jeszcze decyzja Inspektora Budowlanego [AKTUALIZACJA]
fot. Anna Kopeć, archiwum
– Most pod względem technicznym i funkcjonalnym jest w pełni gotowy do otwarcia. Czekamy już tylko na ostateczne stanowisko Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego – przekazał w środę (26 stycznia) Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Inne z kategorii
Planowane zmiany w komunikacji miejskiej w listopadzie
Autobusy wracają na plac Kościeleckich
Próby obciążeniowe na moście Uniwersyteckim odbyły się w piątek (21 stycznia). Jak informuje ZDMiKP, zostały zakończone pozytywnie.
AKTUALIZACJA, godz. 15.35: Podczas środowej (26 stycznia) sesji Rady Miasta prezydenta Rafał Bruski podzielił się informacją z ostatniej chwili: most Uniwersytecki ma zostać udostępniony dla ruchu w czwartek (27 stycznia).
EDIT: Zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz poinformował, że ruch na moście zostanie przywrócony już w środę (26 stycznia) w godz. 17.00-18.00. Komunikacja publiczna wróci na obiekt od godzin porannych w piątek 28 stycznia.
Wykonawca, firma Kormost, naprawił węzły mostu i ponownie naciągnął wanty. Zainstalował również czujniki nowego monitoringu; wykonano też odbiory wszystkich elementów przeprawy. Udostępnienie obiektu do ruchu zależy teraz od wydania zgody przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
Korzystając z zamknięcia mostu, przeprowadzono na nim też inne prace remontowe. – Doprojektowane i zainstalowane zostały włazy kratowe, które uniemożliwiają gniazdowanie ptactwa w konstrukcji mostu. Podczas prowadzonych prac zakonserwowane zostały i dodatkowo zabezpieczone strefy kotwienia mostu do filara od strony Wzgórza Wolności – przekazują drogowcy.
Po udostępnieniu mostu Kormost uporządkuje teren pod nim; ma też wykonać powłoki antykorozyjne nowych elementów mocowań want.
Próby obciążeniowe odbyły się 21 stycznia/fot. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy
Zarząd Dróg zlecił także Politechnice Bydgoskiej badania zmęczeniowe liny stalowej pobranej z jednej z want mostu. – Chcemy mieć pewność, że awaria nie wpłynęła na trwałość całego obiektu – przekazuje. Wykonane zostaną też symulacje obliczeniowe sytuacji krytycznych, w których awarii może ulec dowolna z lin podwieszających most. Ma to pozwolić na szybką ocenę stopnia zagrożenia i podjęcie działań, gdyby w pobliżu konkretnej wanty doszło np. do wypadku.
Most został zamknięty 29 stycznia 2021 roku, po tym, jak ZDMiKP otrzymał ekspertyzę alarmującą, że obiekt grozi katastrofą budowlaną. Stan mostu, decyzja o jego zamknięciu oraz metody naprawy były następnie przedmiotem polemiki z wykładowcami Politechniki Gdańskiej, którzy na zlecenie Transprojektu Gdańskiego – biura, w którym powstał projekt obiektu – stworzyli koreferat do ekspertyzy prof. Żółtowskiego, a następnie własną ekspertyzę.
Naprawa wyniosła blisko 6,3 mln zł; wcześniej obiekt doraźnie podparto, by umożliwić przystąpienie do właściwej naprawy. Kosztowało to 1,8 mln złotych.
Więcej czytaj:
Zamknięcie i podpory mostu Uniwersyteckiego niepotrzebne? Tak twierdzą autorzy nowej ekspertyzy
Walka na opinie w sprawie mostu Uniwersyteckiego. Wpłynął komentarz prof. Żółtowskiego