POLICJA 997 29 maj 11:58 | Redaktor
Przekazała kartę płatniczą z kodem pin i straciła oszczędności

fot. ilustracyjna, Pixabay

Kolejna seniorka padła ofiara oszustów telefonicznych. Zmanipulowali 83-letnią bydgoszczankę, która wyrzuciła w torebce foliowej z ziemniakiem kartę płatniczą przez okno. Przekazała również pin do karty i straciła 22 tys. złotych.

Do zdarzenia doszło w ubiegłym tygodniu na bydgoskich Wyżynach. W środę (24 maja) do starszej kobiety zadzwonili nieznani sprawcy, podający się za pracownika poczty oraz policjanta i poinformowali, że zgromadzone na rachunku oszczędnościowym pieniądze są zagrożone. 83-latka uwierzyła oszustom, którzy oferowali ”pomoc” w zabezpieczeniu środków finansowych. Kartę bankomatową wyrzuciła w torebce foliowej obciążonej ziemniakiem. Jak się później okazało, z jej konta „zniknęło" 22.000 złotych wypłacone w kilku transakcjach. To koleny taki przypadek w ostatnim czasie. Niespełna dwa tygodnie temu pisaliśmy o innym seniorze (tutaj), ktory w podobny sposób przekazał kartę do bankomatu wraz z pinem i także stracił swoje oszczedności.

Oszuści często wykorzystują naszą niewiedzę zaufanie i chęć pomocy, aby zdobyć dostęp do naszych danych finansowych. Dlatego warto zdobyć wiedzę na temat popularnych schematów oszustw telefonicznych i nauczyć się, jak je rozpoznać oraz jak zareagować w sytuacjach podejrzanych.

  • zachowaj ostrożność i nie ufaj nieznajomym: niezależnie od tego jak przekonująco rozmówca brzmi, pamiętaj, że nikt nie powinien prosić Cię o podanie poufnych informacji. Policjanci czy pracownicy banku nigdy nie będą Cię prosić o podanie hasła czy numer PIN przez telefon,
  • niezależne potwierdzenie: jeśli otrzymasz telefon od osoby twierdzącej że reprezentuje policję, bank lub jakąkolwiek inna instytucję, niezwłocznie zakończ rozmowę. Następnie samodzielnie skontaktuj się z odpowiednią instytucja i potwierdź czy rozmowa była autentyczna,
  • ostrzeżenie dla bliskich: podziel się doświadczeniem z rodzinom, przyjaciółmi i sąsiadami a w szczególności osobami starszymi. Edukacja i wzajemne wsparcie mogą pomóc w ograniczeniu ryzyka padnięcia ofiarą oszustów,
  • zabezpiecz swoje dane: nie udostępniaj informacji osobom, których tożsamość nie jest potwierdzona. Staraj się nie podawać poufnych danych przez telefon, zwłaszcza numeru konta bankowego i karty kredytowej,
  • uważaj na naciski i manipulacje: Oszuści często wykorzystują taktyki zastraszania i wywierania presji, aby zmusić Cię do podjęcia nagłych i pochopnych decyzji.

Pamiętajmy! Policjanci nigdy nie dzwonią w takich przypadkach, jak opisują to oszuści podający się za policjantów i nigdy nie żądają wypłaty pieniędzy.

Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości zawsze możemy zadzwonić na Policję.

112 to numer alarmowy, pod którym mogą Państwo uzyskać pomoc.

 

źródło: KMP Bydgoszcz

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor