Europejska premiera na cześć św. Jana Pawła II w Bydgoszczy!
Specjalnie dla Tygodnika Bydgoskiego – rozmowa naszego argentyńskiego korespondenta z kompozytorem Mauricio Charbonnierem. Autorem dzieła które premierowo usłyszymy w Bydgoszczy i na całym świecie (online) podczas koncertu papieskiego 16 maja.
Inne z kategorii
Tako „Rzeczemy” i poetycko wieczerzamy [ZAPROSZENIE]
Pożar mieszkania w Fordonie [Z OSTATNIEJ CHWILI]
Miałem przyjemność przeprowadzić wywiad z Maestro Mauricio Charbonnierem, argentyńskim kompozytorem i pianistą oraz „Honorowym Członkiem Stowarzyszenia Kompozytorów Argentyńskich”. Z okazji koncertu internetowego „W hołdzie Janowi Pawłowi II w 100. rocznicę urodzin” który odbędzie się 16 maja w Bydgoszczy. Maestro zadedykował swoją kompozycję specjalnie JP II. Zostanie ona wykonana przez sopranistkę Dominikę Zamarę.
Mauricio Charbonnier ukończył Konserwatorium w Buenos Aires. Specjalizował się w muzyce doby romantycznej. Jego kompozycje wspólczesne można zdefiniować jako styl neoromantyczny. Dzieła Maestro Mauricio były wykonywane na poziomie międzynarodowym z orkiestrami z Europy i Ameryki Łacińskiej. Korpus jego dzieł obejmuje: kompozycje fortepianowe, muzykę kameralną, chóralne utwory symfoniczne, koncerty dla solistów i orkiestry.
Enrico Bertato: Jedna z twoich kompozycji (Sálvame, oh Señor) będzie miała premierę w Polsce 16 maja w koncercie dedykowanym papieżowi Janowi Pawłowi II w stulecie jego urodzin, jak powstała ta twoja kompozycja?
Mauricio Charbonnier: To dla mnie naprawdę wielka satysfakcja, że mogę rozpocząć tę współpracę z tak wielką artystką jaką jest sopran Dominika Zamara i że mogę uczestniczyć jako przedstawiciel mojego kraju w tym hołdzie dla Ojca Świętego Jana Pawła II, ikony światowej wiary katolickiej. Kompozycja zrodziła się z zainteresowania, z artystycznych poszukiwań, które wiążą się z jej treścią, spuścizną tradycji i poszukiwaniem utraconych dziś archetypów piękna. Piękno i tajemnica wiary są konstytutywnymi elementami treści moich dzieł. Cykl ten łączy w sobie moje wielkie zainteresowanie kompozycją, podróż do archetypów kameralnego romantyzmu, które zawsze podziwiałam u autorów przeszłości.
Jak rozpoczęła się twoja kariera kompozytorska?
Moje zainteresowania muzyczne od samego początku rozwijały się na dwóch dobrze zdefiniowanych frontach, które towarzyszą mi do dziś: z jednej strony moja wielka miłość do fortepianu, z drugiej strony kompozycja. Obecnie moja kariera jest bardziej zorientowana na kompozycję. Obowiązki i odpowiedzialność za orkiestrę i muzykę kameralną całkowicie angażują moje życie.
Jaka wygląda argentyńska scena muzyki klasycznej? W Europie mało o niej wiemy.
Argentyna, a w szczególności Buenos Aires, miasto, w którym obecnie mieszkam, to ogromna stolica kulturalna porównywalna z każdym innym artystycznym centrum na świecie. Tutaj oferta muzyczna, teatrów operowych, koncertów jest stale obecna i bogata. A poziom artystyczny w obecnych globalnych czasach jest dość spójny.
Jak rozpoczęła się Twoja współpraca z Dominiką Zamarą?
Z Dominiką mamy wspólną wizję sztuki. Oboje aspirujemy do rodzaju repertuaru związanego z wielką europejską tradycją muzyczną. Nasze badania i zamiłowanie do piękna są w ciągłej harmonii, nie było trudno pracować nad wspólnym projektem, który mam nadzieję jest dopiero początkiem wielu kolejnych. Dominika jest fantastyczną artystką.
Czy miałeś kiedyś kontakt z Polską?
Jest to moja pierwsza współpraca z polskim artystą. Mam wielki podziw dla Polaków i ich tradycji kulturowych. Chopin i inni wielcy kompozytorzy to postaci, które wyniosły sztukę na bardzo wysoki poziom. Osobiście dużo studiowałem i interpretowałem polskie kompozycje podczas mojej kariery pianistycznej, są one stałym punktem odniesienia w mojej pracy kompozytorskiej. Biorąc pod uwagę, że w tym okresie tak dużej nowoczesności wybrałem bycie kompozytorem romantycznym lub jak niektórzy lubią mówić Neoromantyczny, polscy kompozytorzy tego okresu są dla mnie bardzo ważni.
Jakie są twoje plany na przyszłość?
Interesuje mnie pisanie koncertów fortepianowych, poza wykonaniem kilku utworów sakralnych na sopran i orkiestrę, wszystko będzie zależało od warunków jakie będą miały przyszłe premiery. Są też pewne plany, które były już zaplanowane na 2020 rok i z pewnością zostaną przeprogramowane na przyszłym roku. Sytuacja wykonawców i kompozytorów zmieniła się w związku z globalną sytuacją. Plany które były trzeba zmienić a nowe dostosować do nowych warunków. W maju w Brazylii odbyła się premiera projektu, koncert na klarnet i orkiestrę, który został niedawno zakończony, ale z powodu pandemii zostanie przełożony na 2021 rok. Druga trasa koncertowa w Hiszpanii z wieloma koncertami w różnych miastach Andaluzji, z symfoniczną operą chóralną podobnie. Dwa utwory na Symfonię dętą zamówione przez University of Colorado USA mają mieć premierę w listopadzie 2021 roku. Cały czas mam kontynuację projektu muzyki kameralnej zrealizowanego w 2019 roku. Otwieram się na współpracę z kompozytorami amerykańskimi z Filadelfii, Nowego Jorku, Guadalajary (Meksyk) i Dominikany. Wkrótce wydaje płytę, także pracy jest dużo tylko tęsknimy za żywą publicznością.
Dziękuję za rozmowę.
Dla Tygodnika Bydgoskiego Enrico Bertato (Italy).
Koncert w formule online pod patronatem ks. Bp Jana Tyrawy 16.05.2020 r (sobota), Dom Polski w Bydgoszczy. Transmisja na żywo: Tygodnik Bydgoski start godz. 20.00
Enriko Bertato/Red.
Tłumaczenie: JT/Red.