Wydarzenia 17 lip 2018 | Redaktor
Jest nowy właściciel Pesy. Umowa podpisana

fot. Anna Kopeć

PESA Bydgoszcz i Polski Fundusz Rozwoju podpisały dzisiaj (17 lipca) umowę inwestycyjną. Fundusz zarządzany przez PFR zainwestuje w spółkę 300 mln zł, co oznacza przejęcie prawie 100 procent udziałów w PESA.

Polski Fundusz Rozwoju S.A. oraz PESA Bydgoszcz S.A. podpisały umowę inwestycyjną, na mocy której PFR zaangażuje się w finansowanie największego producenta w branży kolejowej w Polsce. Celem PFR jest przejęcie kontroli nad PESA, a następnie umocnienie i dalszy rozwój spółki, w szczególności jej potencjału eksportowego na europejskich rynkach. Fundusz zarządzany przez PFR (Fundusz Inwestycji Polskich Przedsiębiorstw FIZAN) zainwestuje w spółkę docelowo kwotę 300 mln zł, przejmując blisko 100 proc. akcji spółki.

Paweł Borys (prezes zarzdu PFR) i Zygfryd Żurawski (prezes Pesa Holding, przedstawiciel udziałowców) wymieniają podpisane dokumenty/fot. Anna Kopeć

- Przemysł kolejowy pełni szczególną rolę w tzw. Planie Morawieckiego. Inwestycja PFR w PESA Bydgoszcz to ważny krok w rozwoju tego sektora - powiedział Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju. - Naszym celem strategicznym jest dalsza konsolidacja sektora kolejowego, zarówno w Polsce jak i za granicą, w celu budowy znaczącej na światowym rynku przemysłowej grupy, a następnie pozyskanie prywatnego partnera – dodał.

Jesteśmy przekonani, że inwestycja ta przyniesie Polsce pozytywne efekty społeczne i gospodarcze - mówił Paweł Borys/fot. Anna Kopeć 

PFR został w 2017 roku zaproszony przez spółkę PESA i jej udziałowców do procesu transakcyjnego zakładającego nabycie oraz podwyższenie udziałów w PESA. Udziałowcy spółki wybrali ofertę PFR, a następnie w marcu tego roku zawarto umowę wstępną nabycia jej udziałów. Inwestycja w PESA Bydgoszcz pociąga za sobą zmianę jej strategii rynkowej. PESA planuje zoptymalizować produkcję, a także wytwarzać dłuższe serie. Zamierza również bardziej selektywnie podchodzić do wyboru nowych kontraktów. Nowa strategia zakłada intensyfikację rozwoju na rynkach zagranicznych, takich jak m.in.: Włochy, Niemcy, Czechy czy Rumunia. Planowana jest także dywersyfikacja oferty produktowej w obszarze taboru kolejowego, tramwajowego oraz serwisu.

Od prawej: Krzysztof Sędzikowski (prezes PESA Bydgoszcz SA), Zygfryd Żurawski (prezes Pesa Holding, przedstawiciel udziałowców), Tomasz Zaboklicki (wieloletni prezes i współzałożyciel), Paweł Borys, Marcin Piasecki (wiceprezes zarządu PFR ds. inwestycyjnych), Mikołaj Bogdanowicz (wojewoda kujawsko-pomorski)/ fot. Anna Kopeć

fot. Anna Kopeć

- PESA to firma o ponad 160-letniej tradycji. Ostatnie 20 lat to przeobrażenie firmy z ZNTK
w nowoczesnego producenta pojazdów szynowych. Dzięki wysiłkowi i kompetencjom pracowników spółki udało się nam zdobyć silną pozycję na rynku krajowym, a także skutecznie konkurować na rynku europejskim. Teraz PESA potrzebuje nowego otwarcia z silnym finansowo inwestorem, zdolnym zapewnić dalszy rozwój spółki – powiedział Zygfryd Żurawski, prezes Pesa Holding, przedstawiciel udziałowców.

Z kolei obecny prezes zarządu PESA Bydgoszcz SA, Krzysztof Sędzikowski podkreślił: - Ostatnie miesiące to restrukturyzacja spółki, działania zmierzające do pozyskania inwestora i zapewnienia finansowania. Pomimo trudnej sytuacji udało sie uzyskac homologację dla pojazdów dla DB, a pierwsze Linki już wożą niemieckich pasażerów. Jestem przekonany, że podpisanie umowy to również dobra wiadomość dla załogi. Daje poczucie stabilizacji. Zajmiemy się teraz realizacją kontraktów. Chcemy, aby firma stawiała na projekty powtarzalne, przy zachowaniu innowacyjności.

PESA zawarła umowy na około 3,5 miliarda złotych, w tym ten najważniejszy na dostawę nowoczesnych składaów spalinowych dla DB Regio. 

 

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor