Nakielska będzie jak nowa. Po 2020 roku
Zastepca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz w czasie konferencji na ulicy Nakielskiej/fot. bw
Za dwa lata rozpocznie się przebudowa ulicy Nakielskiej – poinformowali dziś (9 maja) na konferencji prasowej przedstawiciele ratusza. I zapewniali, że czteropasmową jezdnią będzie się jeździć łatwiej i bezpieczniej.
Inne z kategorii
Tako „Rzeczemy” i poetycko wieczerzamy [ZAPROSZENIE]
Pożar mieszkania w Fordonie [Z OSTATNIEJ CHWILI]
Rozpoczęcie prac planowane jest na początku 2020 roku po oddaniu do użytku przebudowywanej obecnie ul. Grunwaldzkiej - od ul. Koronowskiej do granic miasta. Drogowcy twierdzą, że „przyjęcie takiego planu pozwoli ograniczyć problemy komunikacyjne w tej części miasta”.
Ulica Nakielska od Łochowskiej do skrzyżowania z ul. Bronikowskiego będzie miała cztery pasy ruchu. Dwa wewnętrzne to będą buspasy przeznaczone dla komunikacji publicznej. Zewnętrznymi poruszać się będą samochody. Do tego, po obu stronach wybudowane zostaną chodniki i trasy dla rowerów.
Na skrzyżowaniach ruchem kierować będzie sygnalizacja świetlna, a pasażerowie komunikacji publicznej korzystać będą z tzw. przystanków wiedeńskich, czyli w miejscach postoju autobusów ulica będzie podwyższona, aby piesi mogli łatwo podejść i wsiadać do pojazdów. Samochody zaś będą musiały zwolnić.
- Wybrany wariant uwzględnia wynik konsultacji społecznych i został pozytywnie zaopiniowany przez środowiska rowerowe. Warto zauważyć, że ta koncepcja jest najlepsza także pod kątem wyburzeń. W przypadku innego wariantu, ostatecznie niezaakceptowanego, musiałyby zostać wyburzonych aż 60 posesji – wyjaśnia Maciej Gust, z-ca dyrektora ds. inwestycji drogowych Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Nakielska będzie więc ulicą czteropasmową, ale nie arterią szybkiego ruchu. Gust zapewnił, że drogowcy chcą „usprawnić poruszanie się tą ulicą bez zwiększania prędkości”. Przypomniał, że pełni ona również rolę dojazdową do wielu posesji.
Po ukończeniu kujawsko-pomorskiego odcinka drogi ekspresowej S5 na ul. Nakielskiej zostanie ograniczony ruch samochodów ciężarowych i zyska ona bardziej lokalny charakter. Dla poprawy bezpieczeństwa zostaną doświetlone przejścia dla pieszych.
Z lewej Maciej Gust, z-ca dyrektora ds. inwestycji drogowych Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, z prawej projektanr Włodziemierz Palicki/fot. bw
Umieszczenie buspasów wewnątrz ulicy zachwalał projektant Włodzimierz Palicki. – Przejazd autobusów przebudowanym odcinkiem zajmie zaledwie około dziewięciu minut, czyli o połowę mniej niż obecnie - podkreślił. Poinformował też, że w projekcie zaplanowano dodatkowo 13 miejsc na parkingi dla około 500 samochodów.
Koszt przebudowy trzykilometrowego odcinka szacuje się na około 40 milionów złotych.
- Nakielska to jedna z najbardziej uczęszczanych ulic w mieście. Na tę inwestycję zabezpieczyliśmy już środki w wieloletniej prognozie finansowej miasta. Jeszcze do końca tego roku zostanie zlecona koncepcja na remont pozostałego odcinka Nakielskiej – do ronda Grunwaldzkiego – powiedział Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy.
Zadowolenia z przyjętej koncepcji przebudowy nie kryli też przedstawiciele stowarzyszeń zajmujących się transportem.
Patryk Gulcz, prezes Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy/fot. bw
- Warto podkreślić zastosowanie rozwiązań, które od lat dobrze działają w mieście, jak np. buspasy z nowymi, jakimi będą przystanki wiedeńskie dla autobusów. Konstrukcja tych ostatnich znajduje się na wzniesieniu, dzięki czemu pojazdy zbliżające się do przystanku będą musiały zwolnić. To duży plus w kontekście poprawy bezpieczeństwa na tej ulicy – powiedział Patryk Gulcz, prezes Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy.
Paweł Górny, przewodniczący Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy/fot. bw
- Plan na przebudowę ul. Nakielskiej niesie za sobą szereg kompleksowych działań, na czym zyskają mieszkańcy, bowiem zwiększy się bezpieczeństwo. To jest niezwykle istotne. Po obu stronach jezdni pojawią się chodniki i ścieżki rowerowe. To ważne, gdy popatrzymy, jakim zainteresowaniem wśród rowerzystów cieszą się dedykowane im trasy – dodał Paweł Górny, przewodniczący Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy.
Źródło: UMB