Requiem aeternam. Msza za zmarłych w tradycji Kościoła i kultury Zachodu [ZAPROSZENIE]
fot. własne
Msza Requiem należy do najbardziej przejmujących form liturgii katolickiej. To modlitwa Kościoła za dusze zmarłych, a zarazem jedno z najpotężniejszych źródeł inspiracji w historii muzyki i sztuki Zachodu. Jej powaga, symbolika i głęboka teologia odróżniają ją od każdej innej Mszy świętej. Dziś (3 listopada) o 19:00 Msza w tej formie zostanie odprawiona w kościele na placu Piastowskim w Bydgoszczy
Inne z kategorii
Msza requiem (łac. Missa pro defunctis) rozpoczyna się od słów antyfony Requiem aeternam dona eis Domine – „Wieczny odpoczynek racz im dać, Panie” – od których wzięła swoją nazwę. Dawny formularz liturgiczny, używany w rycie rzymskim aż do reformy, która nastąpiła po Soborze Watykańskim II, tworzy spójną całość teologiczną: to modlitwa o miłosierdzie i zbawienie dla zmarłych, przepojona świadomością sądu Bożego i nadzieją zmartwychwstania.
Części Mszy żałobnej
Struktura Requiem nawiązuje do zwykłej Mszy świętej w dawniejszej formie rytu rzymskiego, jednak wiele jej elementów ma własne, niepowtarzalne brzmienie i ton.
-
Introit: Requiem aeternam dona eis Domine... – błaganie o odpoczynek wieczny i światłość wiekuistą.
-
Kyrie – prosty, bez radosnych ozdobników.
-
Graduał: Requiem aeternam i In memoria aeterna erit iustus – przypomina o pamięci Boga o sprawiedliwych.
-
Tractus: Absolve, Domine – błaganie o przebaczenie.
-
Sekwencja: Dies irae – jeden z najbardziej rozpoznawalnych utworów w całej tradycji łacińskiej, opisujący dzień gniewu, sąd ostateczny i błaganie człowieka o zmiłowanie.
-
Ofertorium: Domine Jesu Christe, Rex gloriae – modlitwa o uwolnienie dusz z czyśćca.
-
Sanctus i Benedictus – bez radosnego Hosanna in excelsis.
-
Agnus Dei – różni się tekstem: zamiast „qui tollis peccata mundi, miserere nobis” kapłan śpiewa Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, dona eis requiem.
-
Komunia: Lux aeterna luceat eis, Domine – błaganie o światłość wiekuistą.
Tłumaczenie polskie całego tekstu tej Mszy można znaleźć na przykład tutaj.
Cechy charakterystyczne i symbolika
Najbardziej widoczny znak zewnętrzny Mszy żałobnej to czarne szaty liturgiczne – symbol żałoby, powagi i pokuty. Nie używa się dzwonków ani radosnych śpiewów Gloria czy Credo. Organy zazwyczaj milkną, a muzyka w klasycznej wersji, jeśli się pojawia, jest stonowana, bez akompaniamentu (choć w kompozycjach nowożytnych ta reguła została złamana). W dawnym rycie nie udzielano błogosławieństwa na końcu – znak, że modlitwa trwa, dopóki Kościół nie osiągnie pewności zbawienia zmarłego.
W porównaniu ze „zwykłą” Mszą świętą, requiem jest więc liturgią ciszy, skupienia i nadziei, w której akcent przesuwa się z radości zbawionych na modlitwę za tych, którzy oczekują miłosierdzia.
Sekwencja „Dies irae”
Dies irae, dies illa... – „Dzień gniewu, ów dzień” – to najbardziej charakterystyczny element Mszy żałobnej. Powstała w XIII wieku, prawdopodobnie autorstwa Tomasza z Celano, towarzysza św. Franciszka. Jej dramatyczny rytm, zbudowany na obrazach Sądu Ostatecznego, wstrząsał wyobraźnią kolejnych pokoleń i kształtował wizję śmierci w kulturze chrześcijańskiej. Sekwencja ta została po reformie liturgicznej odrzucona, ale przez wieki była nieodłącznym elementem Mszy za zmarłych.
Requiem w muzyce
Od średniowiecza po XX wiek Msza requiem inspirowała największych kompozytorów Zachodu. Każdy z nich próbował w muzyce wyrazić tajemnicę śmierci, sądu i nadziei na życie wieczne.
Najbardziej znane dzieła to:
-
Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta – niedokończone arcydzieło, pełne napięcia między dramatem a nadzieją;
-
Requiem Giuseppe Verdiego – potężne, teatralne, pełne emocji, a jednak o głębokim sensie religijnym;
-
Requiem Gabriela Fauré – łagodne, kontemplacyjne, ukazujące miłosiernego Boga;
-
Requiem Maurice’a Duruflégo – oparte na chorałach gregoriańskich, w duchu liturgicznej prostoty;
-
a także wcześniejsze opracowania Ockeghema, Victori, Lottiego, Brucknera czy Brittena, który w XX wieku połączył tekst łaciński z poezją Wilfreda Owena, tworząc War Requiem – medytację nad tragedią wojny.
Znaczenie w duchowości i kulturze
Msza Requiem łączy w sobie teologię, liturgię i sztukę. W liturgii – modlitwę Kościoła za zmarłych; w muzyce – echo ludzkiego pragnienia wieczności; w kulturze – nieustanną refleksję nad granicą życia i śmierci.
W epoce, która unika mówienia o śmierci, Requiem przypomina, że modlitwa za zmarłych jest aktem miłości, a nad grobem człowiek nie stoi sam.
3 listopada w Bydgoszczy w kościele pod wezwaniem Najświętszego Serca Pana Jezusa w Bydgoszczy na placu Piastowskim o godzinie 19:00, zostanie odprawiona śpiewana Msza Requiem według dawniejszego zwyczaju, po łacinie.
Michał Jędryka