Historia 22 wrz 2021 | kd
Bydgoska awionetka ze… sklejki. To się wydarzyło naprawdę!

Stosunki polsko-niemieckie w przedwojennej Bydgoszczy dalekie były od ideału. Bydgoszczanie obojga nacji mieli wobec siebie wiele wzajemnych pretensji i roszczeń. Stąd nie jest dziwnym, że Polacy i Niemcy żyli obok siebie z rzadka się integrując. Nic w tym jednak dziwnego, w końcu od czasu ukształtowania się idei nowoczesnego narodu do czasu powołania wspólnoty europejskiej różne nacje, żyjące obok siebie, nieustannie rywalizowały ze sobą, nierzadko ścierając się na wielu płaszczyznach.

Byli jednak i tacy, którzy mieli ambicję wybicia się w nowej rzeczywistości państwowej – w Polsce. Choćby w postaci ustanowienia nowego rekordu sportowego. Na taki pomysł wpadli bracia Gabriel – bydgoscy wytwórcy mebli.
Postanowili zbudować mały samolot ze… sklejki, który jak stwierdzono był pierwszym w swojej klasie zbudowanym w Polsce.
A oto jak relacjonowano to osiągnięcie przed stu laty (22.09.1921):
 
„Firma braci Gabriel, fabryka mebli w miejscu, Poznańska 28 [obecnie Poznańska 16] donosi nam, iż: „Bracia Gabriel z Bydgoszcz ustanowili światowy rekord w dziedzinie budowy samolotów poprzez to, że w swojej fabryce mebli zbudowali mały samolot, który przewyższa wszystkie dotychczas skonstruowane samoloty pod względem wagi i wielkości. Samolot jest skonstruowany w całości ze sklejki i ma swobodnie naciągniętą powierzchnię nośną. Jest to jednopłatowiec o szerokości 5 m i długości 4 m i waży ok. 100 kg. Czas trwania lotu wynosi ok. 3 godz. Wczoraj przed południem, na tutejszym lotnisku wojskowym, został wykonany przez budowniczych pierwszy lot tego sportowego samolotu. Właściwości lotu były zaskakujące”. Prędkość maszyny wynosi 150 km/h przy konstrukcji własnego śmigła i mocy silnika 30 KM. Niniejszym, samolot ten jest pierwszym w swojej klasie zbudowanym w Polsce. Dzisiaj rano p. Walter Gabriel odbył 3 udane loty, przy czym raz wzbił się na wysokość 3000 m.”
 
Niestety nie wiadomo jak wyglądał opisany powyżej samolot (zdjęcia poniżej mają charakter poglądowy). Niemniej musiał być unikalny, ponieważ trudno jest znaleźć podobne maszyny.
Rysunek patentowy, Samolot typu płatowców, zwłaszcza jednopłatowców, opis patentowy nr 18588 Kl. 62 b, 5/03, Warszawa 1933, Polona,
 
Opracował: Adam Szefer
Pracownia Dziedzictwa Kulturowego KPCK

kd Autor