ProNatura odrestaurowała historyczną śmieciarkę [ZDJĘCIA]
fot. pronatura
Kilka miesięcy trwały prace nad restauracją zabytkowej 40-letniej śmieciarki marki Jelcz. Nabytek spółki ProNatura - pierwotnie własność wojska - posłuży do promowania historii branży, w ramach Szlaku TeH20.
Inne z kategorii
Nowa Wilejka: Miejsce pamięci i duchowości na wschodnich obrzeżach Wilna
Z początkiem wiosny miał odbyć się premierowy pokaz odrestaurowanego 40-letniego jelcza pracującego jako śmieciarka, epidemia udaremniła jednak ten zamiar.
- Cały proces odbudowy trwał kilka miesięcy i pojazd otrzymał „standardowe” malowanie z epoki. Pierwotnie był w barwach… wojskowych, ponieważ „bazą” jest egzemplarz o numerze rejestracyjnym UAX9438, pochodzący z zasobów Agencji Mienia Wojskowego. Podczas odbudowy największym wyzwaniem było pokonanie wszechobecnej korozji, ale także dbałość o szczegóły, jak choćby wyposażenie kokpitu - czytamy na stronie ProNatury.
Nietypowy nabytek spółki pomoże w prowadzeniu kampanii edukacyjnej, która ma skierować większą uwaga na dziedzictwo historyczne branży. ProNatura jest partnerem miejskiego Szlaku Wody, Przemysłu i Rzemiosła w Bydgoszczy TeH2O.
Charakterystyka techniczna
Śmieciarka bębnowa na bazie Jelcza 315 wyprodukowana została w 1977 r. Zastosowano w niej nowy 6-cylindrowy, pionowy silnik wysokoprężny model SW 680. Do tego silnika dostosowano 5-biegową skrzynię przekładniową. Silnik 6-cylindrowy ZS, SW 680/ 1 ustawiony jest nad osią przednią. Przy średnicy cylindra 127 mm i skoku tłoka 146 mm ma objętość skokową 11 100 cm³. Silnik ten przy stopniu sprężania 15,8 osiąga moc 147 kW (200 KM) przy 2200 obr/min, a maksymalny moment obrotowy wynosi 743 Nm przy 1200 obr/min.
Prototypy samochodów Jelcz 315 badane były w latach 1966-67, a z początkiem stycznia 1968 r. przekazano użytkownikom 15 samochodów wykonanych w ramach serii próbnej. Produkcja seryjna Jelcza 315 ruszyła w IV kwartale 1968 roku. Ogółem w 1968 r. wyprodukowano w Jelczańskich Zakładach Samochodowych 1623 samochody ciężarowe. Jelcza 315 produkowano do 1982 roku, kiedy to został zastąpiony przez model 325.
Śmieciarka będzie na co dzień wyeksponowana w siedzibie spółki, gdzie powstaje także wystawa pokazująca etapy prac przywracania jelcza do świetności.