Dlaczego wykoleił się bydgoski tramwaj?

fot. Facebook
Mało kto zadaje to pytanie publicznie, a szkoda. Więcej w mediach bydgoskich i ogólnopolskich słychać o skutkach tego dramatycznego zdarzenia, w którym tylko cudem nic się nikomu nie stało.
Inne z kategorii
Nowe oblicze dworca w Złotnikach Kujawskich – historia i modernizacja
Będzie więcej miejsc parkingowych. Taksówki ustąpią miejsca.
Biorąc bowiem pod uwagę, że pojazdem podróżowało kilkadziesiąt osób, a były to godziny szczytu komunikacyjnego, kiedy arkady wokół przejścia dla pieszych są pełne ludzi, to dreszcz przechodzi po plecach na myśl, jakie mogły być najgorsze konsekwencje tej kraksy.
Temat podejmują za to internauci. W licznych wpisach w mediach społecznościowych i w komentarzach do nich powtarza się jedno, krótkie, trzyliterowe pytanie: jak?
Z mediów tematem tym zajęło się Radio PiK. Przedstawiono tam sugestię policji, że motorniczy jechał za szybko. Temu jednak, według radiowej relacji, sprzeciwiają się pracownicy przewoźnika. Głos zabrał sam prezes MZK i mówi — nie, mamy zapis rejestratora, nadmiernej prędkości nie było.
Więc co? Wykolejenie tramwaju mogło być wynikiem kombinacji kilku czynników. Jeśli wykluczymy nadmierną prędkość, to mógł to być zły stan techniczny torowiska oraz ewentualne nieprawidłowości w profilach kół i szyn. Dokładne ustalenie przyczyn wymaga szczegółowego dochodzenia, uwzględniającego analizę stanu technicznego infrastruktury oraz parametrów technicznych taboru.
Prawidłowa współpraca profili kół tramwajowych z szynami jest kluczowa dla stabilności pojazdu. Niewłaściwe dopasowanie profili może prowadzić do zmniejszenia powierzchni styku, co zwiększa naciski jednostkowe i zużycie zarówno kół, jak i szyn. W skrajnych przypadkach może to skutkować wykolejeniem.
Już się pojawiły pierwsze „przepychanki”. MZK wskazuje na zły stan torowiska. ZDMiKP we wspomnianej relacji Radia PiK nie zaprzecza i mówi, że remont jest planowany w terminie późniejszym, jednak nie wynika z tych wypowiedzi bezpośredni związek stanu torowiska i katastrofy.
Będziemy pilnować, by ostateczne wyniki dochodzenia, które musi być przeprowadzone w tej sprawie, były znane opinii publicznej.
Kilka konkretnych liczb:
Tramwaj Konstal 805Na waży około 17 000 kg.
Jest wyposażony w koła o średnicy wynoszącej 654 mm.
W tramwajach typu Konstal 805Na stosuje się koła z obręczami o szerokości 90 mm. Obrzeże (kołnierz) koła ma wysokość około 28 mm i grubość około 32,5 mm. Ten kołnierz musi się mieścić w rowku szyny.
Zdjęcia z Facebooka: