Marszałek podpisał umowę z Arrivą. Co dalej z POLREGIO?
fot. il. Anna Kopeć
Marszałek Piotr Całbecki podpisał umowę z Arrivą, która będzie obsługiwała pasażerskie połączenia kolejowe na liniach niezelektryfikowanych w regionie.
Inne z kategorii
Planowane zmiany w komunikacji miejskiej w listopadzie
Autobusy wracają na plac Kościeleckich
Rzecznik prasowy marszałka województwa kujawsko-pomorskiego poinformowała o podpisaniu umowy z firmą Arriva na obsługę przewozów pasażerskich na terenie województwa. W specjalnym oświadczeniu znajdziemy również informacje na temat przywrócenia połączeń 209 Bydgoszcz Chełmża oraz 215 Laskowice Pomorskie - Czersk. Zapowiadana likwidacja tych połączeń, a zwłaszcza nr 209, wywołała duże oburzenie wśród mieszkańców regionu.
Czytaj także: Torowa ekwilibrystyka Marszałka. Stracą jak zwykle mieszkańcy regionu
Nadal jednak nie rozwiązano sytuacji negocjacyjna z innym regionalnym przewoźnikiem, spółką POLREGIO, która zarzuca marszałkowi negocjacje w złej wierze i nieuzgadnianą zmianę warunków umowy na dwa tygodnie przed wprowadzeniem nowego rozkładu jazdu. W swoim oświadczeniu marszałek zaznacza jednak, że - (zarzuty) w żadnym miejscu nie są uzasadnione i nie zgadzam się z nimi.
Poniżej pełna treść oświadczenia marszałka Piotra Całbeckiego:
Treść umowy zakłada, iż zgodnie z nowym rozkładem jazdy na tych liniach kontynuowane będą połączenia pasażerskie. Niestety ze względu na ograniczone możliwości finansowe musieliśmy zrezygnować z niektórych połączeń a także ograniczyć ich częstotliwość. Udało się jednak, co wcześniej nie było pewne, przywrócić połączenia od 18 stycznia 2021 roku na odcinkach liniach nr 215 Laskowice Pomorskie - Czersk oraz 209 Bydgoszcz - Chełmża. Termin ten jest jednak uzależniony od zniesienia obostrzeń wprowadzonych w Polsce w związku z panującą pandemią covid 19. Nadmieniam, iż szczegóły dotyczące rozkładu jazdy na tych połączenia będą omówione i uzgodnione w trybie konsultacji z mieszkańcami miejscowości przez, które przebiegają wyżej wymienione linie kolejowe.
Niestety nie jest wciąż możliwe przywrócenie ruchu pasażerskiego pomiędzy Toruniem a Sierpcem. Jak wcześniej informowaliśmy linia ta wymaga modernizacji i dostosowania przede wszystkim sieci dworców i przystanków kolejowych do obecnej struktury sieci osadniczej.
Jedocześnie informuję że wynegocjowane stawki z przewoźnikiem Arriva Polska SA w ich jednostkowych wartościach wynoszą 23,63 złotych za pociągokilometr. Będziemy rozliczać się z przewoźnikiem, zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym, stosując zasadę rekompensaty, liczonej jako róźnice rzeczywistych kosztów realizacji połączenia a przychodami z uzyskanymi z tytułu sprzedaży biletów.
Uprzejmie informuję iż w przypadku linii zelektryfikowanych dotychczas obsługiwanych przez Polregio wciąż trwają negocjacje. Mam nadzieję iż zakończą się kompromisem, który uwzględni możliwości finansowe województwa kujawsko – pomorskiego oraz realne koszty związane z realizacją naszego zamówienia.
Jednocześnie pragnę nadmienić iż inaczej jak w przypadku połączeń niezeletryfikowanych, gdzie zmuszeni byliśmy ograniczyć na ich realizację środki finansowe do 40 milionów złotych, na realizacje połączeń na liniach zelektryfikowanych przeznaczyliśmy wyższe środki niż dotychczas o 4 miliony złotych więcej.
Wiemy jednak już dziś, że koszty eksploatacyjne w przyszłym roku, według kalkulacji Polregio, będą znacznie wyższe co będzie skutkować, również i w tym przypadku, znacznym ograniczeniem zamawianej przez nas pracy eksploatacyjne i wynikających z tego ograniczeniami w ruchu pociągów.
Ze względu na dobro celu, któremu winny służyć nasze negocjacje, w obecnej chwili nie będziemy się ustosunkowywać do upublicznionego pisma Zarządu Polregio sp.z.o.o. z dnia 8 grudnia 2020 roku skierowanego do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko – Pomorskiego. Uznaję, iż na podsumowanie negocjacji i sposobu ich przebiegu przyjdzie jeszcze czas. Dziś już jednak muszę się odnieść do stawianych w nim zarzutów skierowanych do Urzędu Marszałkowskiego - w żadnym miejscu nie są uzasadnione i nie zgadzam się z nimi.
O efektach naszych rozmów i negocjacji poinformujemy państwa w miarę zawarcia nowych ustaleń, a także o nowym, obowiązującym od 1 stycznia, rozkładzie jazdy na tych liniach.
Chciałbym jednocześnie potwierdzić i z w przypadku likwidacji połączeń lub ich redukcji zostanie zorganizowana autobusowa komunikacja zastępcza tak aby zminimalizować negatywne skutki koniecznych do wprowadzenia zmian.
Z poważaniem
Piotr Całbecki marszałek województwa kujawsko – pomorskiego
Inf. TB/Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego