Wszyscy Święci w Królestwie Chrystusa. Sto lat „Quas primas”
Sto lat temu papież Pius XI ogłosił encyklikę Quas primas, w której ustanowił święto Chrystusa Króla. Dokument ten nie tylko określał sens nowego święta, ale przypominał, że królowanie Chrystusa obejmuje nie tylko serca jednostek, lecz także całe społeczeństwa. W tę samą logikę wpisuje się uroczystość Wszystkich Świętych – dzień ukazujący pełnię Królestwa Bożego w niebie i na ziemi.
Inne z kategorii
„Modlił się z samym sobą”. Ewangelia o pysznym faryzeuszu i skruszonym celniku
Wdowa i niesprawiedliwy sędzia. Lekcja wytrwałej wiary i modlitwy
W 1925 roku papież Pius XI, w encyklice Quas primas, ogłosił, a właściwie przypomniał Chrystusa jako Króla. Świat po I wojnie światowej potrzebował przypomnienia, że żadne państwo ani ideologia nie może zastąpić Boga. Papież pisał:
„Władza Chrystusa rozciąga się nie tylko na wierzących, ale i na wszystkich ludzi. Całe ludy i państwa są poddane Jego prawu.”
Pius XI wskazywał, że odrzucenie królowania Chrystusa prowadzi do zamętu i wojny, a jego przyjęcie – do ładu i pokoju. Chrystus jest bowiem „Królem prawdy i życia, świętości i łaski, sprawiedliwości, miłości i pokoju”.
Społeczne panowanie Chrystusa
W centrum Quas primas znajduje się idea społecznego panowania Chrystusa – przypomnienie, że wiara nie jest sprawą prywatną. Papież podkreślał, że „nie może być trwałego pokoju między narodami, jeśli nie zapanuje Chrystus i Jego prawo”. Oznacza to, że Ewangelia ma kształtować nie tylko sumienia, lecz również życie publiczne, kulturę, prawo i relacje między narodami.
W tym sensie królowanie Chrystusa jest lekarstwem na kryzys cywilizacji, który wynika z oddzielenia życia społecznego od prawa Bożego. Quas primas przypomina, że „odrzucenie panowania Chrystusa jest przyczyną upadku społeczeństw”, natomiast tam, gdzie Jego prawo staje się miarą sprawiedliwości, rodzi się prawdziwy pokój.
Wszyscy Święci – obywatele Królestwa
Uroczystość Wszystkich Świętych ukazuje pełnię tego panowania. W niebie Chrystus króluje, a święci uczestniczą w Jego władzy, potwierdzając, że społeczne królowanie Chrystusa zaczyna się od przemiany serc, lecz nie kończy się na niej. Święci byli ludźmi głęboko zakorzenionymi w świecie, przemieniając go przez Ewangelię: od św. Tomasza Morusa, który bronił Bożego prawa wobec władzy ziemskiej, po św. Matkę Teresę, która przywracała królowanie miłości wśród ubogich.
Ich życie potwierdza zasadę, że Chrystus króluje tam, gdzie Jego prawo kształtuje rzeczywistość społeczną – w rodzinie, narodzie, wspólnocie i państwie.
Królestwo, które wzrasta
Pius XI pisał, że Chrystus króluje „w umysłach przez prawdę, w woli przez miłość, a w życiu przez posłuszeństwo Jego prawu”. Właśnie w tym sensie święci są obywatelami Królestwa Bożego: ich świętość pokazuje, jak prawo Chrystusa staje się zasadą życia i źródłem porządku.
Święto Wszystkich Świętych nie jest więc tylko wspomnieniem indywidualnych postaci, lecz wizją społecznego triumfu dobra – wspólnoty ludzi zjednoczonych w Chrystusie, którzy żyją w pokoju Jego królestwa.
Sto lat po ogłoszeniu Quas primas papieża Piusa XI przypominamy sobie, że królowanie Chrystusa nie jest hasłem religijnym, lecz zasadą ładu społecznego. Wszyscy Święci są świadkami, że społeczeństwa mogą być przemienione, jeśli uznają Jego prawo. Ich święto to nie tylko radość nieba, ale i wezwanie, by Chrystus królował również w kulturze, prawie i życiu publicznym – „aby wszyscy uznali Jego panowanie i wszędzie był czczony jako Król”.
Maksymilian Powęski