Region 18 mar 12:03 | Redaktor
Przyszłość kolei w Kujawsko-Pomorskiem po 2035 roku

fot Szymon Zdzieblo dla UMWKP

W ubiegłym tygodniu (11 marca), w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego odbyły się warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK). W wydarzeniu wzięli udział samorządowcy, eksperci oraz przedstawiciele organizacji samorządowych, którzy wspólnie opracowywali propozycje dotyczące przyszłości kolejowych połączeń międzyregionalnych.

Spotkanie miało na celu wypracowanie koncepcji, która stanie się podstawą do wyznaczenia priorytetów inwestycyjnych po 2035 roku. W warsztatach uczestniczyła również wicemarszałek województwa Aneta Jędrzejewska.

Rozwój infrastruktury kolejowej i nowe połączenia

Podczas spotkania omawiano zarówno kwestie modernizacji istniejących tras kolejowych, jak i rozwój nowych korytarzy transportowych. Wicemarszałek Jędrzejewska podkreśliła znaczenie planowania rozwiązań, które sprostają rosnącemu popytowi pasażerskiemu, zwiększą standard i szybkość podróżowania, a także usprawnią transport towarowy. Uczestnicy wskazali na potrzebę poprawy połączeń z kluczowymi ośrodkami, takimi jak Poznań, Wrocław, Warszawa i Trójmiasto. Podkreślano również istotność lepszej integracji regionu z Łodzią, Pomorzem Środkowym, Olsztynem, a także z Berlinem i Pragą.

Kolej Dużych Prędkości w regionie

Jednym z głównych tematów warsztatów było włączenie Kujawsko-Pomorskiego w sieć Kolei Dużych Prędkości (KDP). Dyskutowano nad możliwościami połączeń z Mazowszem, Pomorzem oraz Centralnym Portem Komunikacyjnym. Uczestnicy zwracali uwagę na potencjalne korzyści płynące z rozwoju szybkiej kolei, które mogą przyczynić się do skrócenia czasu podróży i lepszej integracji regionu z krajowym systemem transportowym.

Inwestycje w transport kolejowy

Podjęte na warsztatach ustalenia będą miały znaczący wpływ na przyszłe decyzje dotyczące inwestycji kolejowych. Samorząd województwa konsekwentnie wspiera rozwój regionalnych przewozów kolejowych, a w 2025 roku dopłaty Urzędu Marszałkowskiego do przewozów pasażerskich wyniosą 237 milionów złotych. Środki te obejmują rekompensaty dla operatorów Arriva i Polregio, a także koszty dostępu do infrastruktury kolejowej oraz opłaty dworcowe. Dotychczasowe inwestycje w tabor kolejowy, uwzględniając inflację, przekroczyły 571 milionów złotych, a 75% pociągów obsługujących połączenia regionalne jest własnością samorządu województwa.

Kierunki rozwoju

Wnioski wypracowane podczas warsztatów posłużą do stworzenia kompleksowych modeli transportowych – zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Uczestnicy wskazali także na konieczność rozwoju lokalnych połączeń kolejowych, w tym włączenia do sieci takich miast jak Świecie, Kcynia i Szubin oraz zapewnienia lepszej komunikacji dalekobieżnej do Grudziądza. Realizacja tych założeń ma w przyszłości zwiększyć dostępność transportową województwa i poprawić komfort podróżowania mieszkańców regionu.

Źródło: UMWKP

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor
-->