Przyszłość kolei w Kujawsko-Pomorskiem po 2035 roku

fot Szymon Zdzieblo dla UMWKP
W ubiegłym tygodniu (11 marca), w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego odbyły się warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK). W wydarzeniu wzięli udział samorządowcy, eksperci oraz przedstawiciele organizacji samorządowych, którzy wspólnie opracowywali propozycje dotyczące przyszłości kolejowych połączeń międzyregionalnych.
Inne z kategorii
Spotkanie miało na celu wypracowanie koncepcji, która stanie się podstawą do wyznaczenia priorytetów inwestycyjnych po 2035 roku. W warsztatach uczestniczyła również wicemarszałek województwa Aneta Jędrzejewska.
Rozwój infrastruktury kolejowej i nowe połączenia
Podczas spotkania omawiano zarówno kwestie modernizacji istniejących tras kolejowych, jak i rozwój nowych korytarzy transportowych. Wicemarszałek Jędrzejewska podkreśliła znaczenie planowania rozwiązań, które sprostają rosnącemu popytowi pasażerskiemu, zwiększą standard i szybkość podróżowania, a także usprawnią transport towarowy. Uczestnicy wskazali na potrzebę poprawy połączeń z kluczowymi ośrodkami, takimi jak Poznań, Wrocław, Warszawa i Trójmiasto. Podkreślano również istotność lepszej integracji regionu z Łodzią, Pomorzem Środkowym, Olsztynem, a także z Berlinem i Pragą.
Kolej Dużych Prędkości w regionie
Jednym z głównych tematów warsztatów było włączenie Kujawsko-Pomorskiego w sieć Kolei Dużych Prędkości (KDP). Dyskutowano nad możliwościami połączeń z Mazowszem, Pomorzem oraz Centralnym Portem Komunikacyjnym. Uczestnicy zwracali uwagę na potencjalne korzyści płynące z rozwoju szybkiej kolei, które mogą przyczynić się do skrócenia czasu podróży i lepszej integracji regionu z krajowym systemem transportowym.
Inwestycje w transport kolejowy
Podjęte na warsztatach ustalenia będą miały znaczący wpływ na przyszłe decyzje dotyczące inwestycji kolejowych. Samorząd województwa konsekwentnie wspiera rozwój regionalnych przewozów kolejowych, a w 2025 roku dopłaty Urzędu Marszałkowskiego do przewozów pasażerskich wyniosą 237 milionów złotych. Środki te obejmują rekompensaty dla operatorów Arriva i Polregio, a także koszty dostępu do infrastruktury kolejowej oraz opłaty dworcowe. Dotychczasowe inwestycje w tabor kolejowy, uwzględniając inflację, przekroczyły 571 milionów złotych, a 75% pociągów obsługujących połączenia regionalne jest własnością samorządu województwa.
Kierunki rozwoju
Wnioski wypracowane podczas warsztatów posłużą do stworzenia kompleksowych modeli transportowych – zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Uczestnicy wskazali także na konieczność rozwoju lokalnych połączeń kolejowych, w tym włączenia do sieci takich miast jak Świecie, Kcynia i Szubin oraz zapewnienia lepszej komunikacji dalekobieżnej do Grudziądza. Realizacja tych założeń ma w przyszłości zwiększyć dostępność transportową województwa i poprawić komfort podróżowania mieszkańców regionu.
Źródło: UMWKP