Region Dzisiaj 09:00 | Redaktor
Kcynia wraca na kolejową mapę! Po 20 latach znów wsiądziesz tam do pociągu

fot. Jarosłąw Szczepaniak, Wikipedia

To historyczny moment dla mieszkańców Kcyni – po dwóch dekadach nieobecności pociągi pasażerskie wracają na lokalne tory. Trwa wielki remont, który ma odmienić komunikacyjne możliwości regionu i połączyć Bydgoszcz z Poznaniem przez Nakło i Wągrowiec.

Kolejowy renesans w Kcyni

Od 2004 roku stacja w Kcyni stała pusta – dziś to się zmienia. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na remont linii Kcynia – Nakło nad Notecią. Dzięki inwestycji wartej ponad 46,5 mln zł (netto) mieszkańcy zyskają szansę na szybkie i wygodne połączenie kolejowe z Bydgoszczą oraz Poznaniem.

– Przywracamy dostęp do kolei tam, gdzie mieszkańcy od dawna nie mieli szansy na korzystanie z tego środka transportu – podkreśla Piotr Kwabiszewski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy.

Co się zmieni na torach?

W ramach prac wymienione zostaną szyny na ponad 26-kilometrowym odcinku i podkłady na blisko 20 km. Wyremontowane zostaną perony na stacji Kcynia oraz przystankach w Szczepicach, Studzienkach i Grocholinie. Dla kierowców szykuje się usprawnienie przejazdów przez tory – modernizacja obejmie aż 19 przejazdów kolejowo-drogowych.

Cel: 120 km/h

To jednak nie koniec planów. Docelowo pociągi mają mknąć przez Kcynię z prędkością do 120 km/h. Ten etap wymaga jednak montażu nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym i został zaplanowany na 2026 rok – oczywiście po uzyskaniu dodatkowych środków na kontynuację inwestycji.

Wspólny projekt, wielkie zmiany

Za realizację remontu odpowiada konsorcjum firm Mirbud S.A. i Transkol Sp. z o.o. Prace obejmą nie tylko odcinek kujawsko-pomorski, ale także linię między Wągrowcem, Gołańczą a granicą województw – tam modernizacja niemal 30 km torów pochłonie blisko 200 mln zł, częściowo dzięki Funduszom Europejskim.

Dzięki obu inwestycjom powstanie alternatywna, atrakcyjna trasa kolejowa między Poznaniem a Bydgoszczą, która odciąży obecną linię nr 353.

Źródło: PKP PLK

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor
-->