Afera na CM UMK. Wykładowcy dyskutowali, jak obniżyć zdawalność. Specjalna komisja zakończyła dochodzenie
fot. Anna Kopeć
Do rektora UMK specjalna komisja badającą aferę podsłuchową skierowała swoje zalecenia.
Inne z kategorii
Karol Kus wystąpi w bydgoskiej Światłowni [ZAPROSZENIE]
40 lat Akademii Medycznej i 20 lat Collegium Medicum UMK – ważne jubileusze w Bydgoszczy
Swoją pracę zakończyła specjalna komisja, która badała sprawę rozmowy trzech wykładowców, z czego dwóch pracowników UMK na temat sposobów na zmniejszenie zdawalności egzaminów przez studentów.
- Rozmawialiśmy już o tym, że zdawalność jest zdecydowanie za wysoka w formie zdalnej. Coś musimy z tym zrobić - mówił wprost jeden z bydgoskich wykładowców.
- Wybrałem najlepszych studentów i robię dla nich specjalny test, też stacjonarny. Taki, że po cztery punkty mi piszą. Najlepsi - dodał.
- U nas jest ciśnienie, żeby zrobić egzaminy końcowe stacjonarne. Ale nie wiem, czy jest to w porządku do studentów. Jeżeli mieli zajęcia i zaliczenia zdalne, to jak ich weźmiemy na egzamin na żywo, to trafię potem do rektora na dywanik, bo może 40 proc. zda - mówił inny z wyładowców.
Dział Promocji i Informacji UMK poinformował, że powołana przez rektora komisja zakończyła swoją pracę, a wnioski ze swojej pracy przekazała rektorowi.
Komisja zarekomendowała rektorowi szereg szczegółowo opisanych działań. Do najistotniejszych z nich należą:
1. wszczęcie postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do jednego z pracowników Katedry,
2. przeprowadzenie, przy udziale Samorządu Studentów, analizy jakościowej przebiegu procesu dydaktycznego z zakresu anatomii, od planowania zajęć w sylabusach po egzaminy końcowe, w celu poprawy jego efektywności,
3. wprowadzenie zmian w poziomie obciążeń dydaktycznych pracowników Katedry Anatomii Prawidłowej,
4. uchylenie Regulaminu Dydaktycznego na Wydziale Lekarskim i przeniesienie jego przepisów, które nie są zawarte w Regulaminie Studiów, do programów studiów i sylabusów zajęć,
5. zmiana na stanowisku przewodniczącego Rady ds. Jakości Kształcenia na Wydziale Lekarskim,
6. skierowanie pomocy ze strony Uniwersyteckiego Ośrodka Wsparcia i Rozwoju Osobistego do studentów Collegium Medicum zgłaszających problemy z samopoczuciem psychicznym,
7. wyznaczenie stałych dyżurów pełnomocników rektora na terenie Collegium Medicum.
Ponadto - Komisja stwierdziła, że poziom ostatecznej zdawalności egzaminów z anatomii prawidłowej na tle innych przedmiotów podstawowych na kierunku lekarskim nie jest wyjątkowo niski; wynosi od 96% (w roku akademickim 2016/2017) do 100% (w roku akademickim 2019/2020). Głębszej analizy wymaga natomiast dysproporcja pomiędzy poziomem ostatecznej zdawalności a zdawalnością w pierwszym terminie.
Komisja wskazała także na kilka dyskusyjnych praktyk w sposobie formułowania pytań egzaminacyjnych i w ich zakresie tematycznym. Ponadto w ankietach oceny zajęć oraz w rozmowach ze studentami pojawiły się informacje dotyczące niewłaściwego traktowania studentów przez jednego z pracowników, co wymaga uważnego wyjaśnienia. Komisja odniosła się też krytycznie do zbyt wysokiego wymiaru obciążenia dydaktycznego niektórych pracowników Katedry Anatomii Prawidłowej
- czytamy w komunikacie.
Inf. Dział Promocji i Informacji UMK