Ankieterzy w autobusach? Mają pytać o bilety czasowe
fot. Anna Kopeć
Już wkrótce jadąc tramwajem lub autobusem możemy zostać zaczepieni przez ankietera. W ten sposób miasto i Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego chcą badać, jaki system biletów czasowych bydgoszczanie uważają za najlepszy.
Inne z kategorii
Kino Jeremi zaprasza na grudniowe seanse [ZAPOWIEDŹ]
W grudniu w bydgoskim Pałacu Młodzieży nudy nie będzie [ZAPOWIEDŹ]
Wprowadzenie biletów czasowych zostało zapowiedziane, jak przyznał prezydent Rafał Bruski na dzisiejszej konferencji (17 września), „przedwcześnie”. – Dlaczego? Prace nad wprowadzeniem biletów czasowych trzeba podzielić na dwa etapy. Pierwszy to wybór modelu – mówił.
– W różnych miejscach ta materia jest różnie regulowana. Liczy się czas rzeczywisty przebywania w tramwaju albo czas nominalny, wynikający z rozkładu jazdy, albo kupuje się bilet na określoną liczbę przystanków – tłumaczył. Bilety czasowe mogą być przesiadkowe lub bezprzesiadkowe, możliwa jest także likwidacja biletów jednoprzejazdowych. – Wariantów jest na tyle dużo, że najpierw wybierzmy ten wariant, a potem będziemy działać – dodał.
Model mają wskazać sami mieszkańcy. – Ankieterzy będą jeździli w komunikacji miejskiej, zadając pytania osobom, które będą kasowały bilety jednorazowe – mówi Patryk Gulcz, prezes Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy.
Stowarzyszenie chce poznać ich zdanie, bo głównie do nich byłby adresowany nowy system. Prezydent jest przekonany, że osobom, które często podróżują po mieście, nadal najbardziej będzie opłacała się „sieciówka”.
Szczegóły ankietowania nie są jak dotąd ustalone. – Moim zdaniem powinniśmy pytać o różnych porach dnia, również w weekendy i autobusach nocnych – deklarował Gulcz. – Pytać możemy wszystkich, również tych, którzy dzisiaj jeżdżą samochodami – wtrącił jednak prezydent. Ma nadzieję, że planowane zmiany zachęcą kierowców do korzystania z autobusów i tramwajów.
Z sali padło pytanie o dotychczasowe analizy – co w sprawie biletów czasowych rekomendują drogowcy? Prezydent przyznał, że ZDMiKP analizował modele pod kątem ekonomicznym, co jednak nie pomogło wskazać konkretnej propozycji. – Rafał Grzegorzewski wykonał tytaniczną pracę, dokonując tych analiz, ale w mojej opinii zdecydowano za wcześnie. Uważam, że najpierw trzeba wybrać model, a potem rozmawiać o skutkach finansowych czy analizie – mówił Rafał Bruski.
Na konferencji zapowiedziano też, że od 9 października za bilet w 47 autobusach (linii 53, 55, 56, 62, 67, 69, 73, 51, 58, 76) będzie już można zapłacić kartą. Do końca października ma to być możliwe w całej komunikacji miejskiej. W tramwajach starego typu urządzenia do płatności bezgotówkowej zostaną zainstalowane w pierwszym wagonie.