Bydgoski Czarnobyl – happening i wyniki kontroli NIK
fot. Młodzież Wszechpolska Bydgoszcz
Działacze bydgoskiej Młodzieży Wszechpolskiej przeprowadzili w sobotę (3 sierpnia) happening pod nazwą „Bydgoski Czarnobyl”. Chcieli w ten sposób przypomnieć o nadal nierozwiązanej sprawie skażenia na tzw. terenach pozachemowskich. Tymczasem w poniedziałek Najwyższa Izba Kontroli o „działaniach organów administracji publicznej w zakresie usuwania historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi”.
Inne z kategorii
Tako „Rzeczemy” i poetycko wieczerzamy [ZAPROSZENIE]
Pożar mieszkania w Fordonie [Z OSTATNIEJ CHWILI]
Przedstawiciele Młodzieży Wszechpolskiej zwrócili uwagę na problem skażenia terenów po dawnych państwowych Zakładach Chemicznych „Zachem”. Składowane tam od ponad 50 lat odpady stale wypłukiwane są przez opady atmosferyczne, a zanieczyszczona woda przemieszcza się w kierunku Łęgnowa i Wisły. W ramach akcji przygotowali tablice „Strefa skażona”, które umieścili przy głównych drogach prowadzących przez dawne tereny Zachemu.
Przebrani w kombinezony BHP podczas konferencji prasowej wskazali, że władze samorządowe i rządowe nie robią w tej sprawie praktycznie nic, a obecny projekt mający zatrzymać jedną z podziemnych chmur zanieczyszczeń utknął na etapie przetargów. Stwierdzili również, że skala zaniedbań władz pozwala mówić o „bydgoskim Czarnobylu”. Hasło to znalazło się na przygotowanym przez nich banerze.
Tymczasem Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport z kontroli na temat „działań organów administracji publicznej w zakresie usuwania historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi”.
Na oficjalnej stronie Izby w artykule pt. „Bomby ekologiczne wciąż trują” odnajdujemy takie konkluzje:
- Starostowie często nie mają wiedzy o historycznych zanieczyszczeniach ziemi, które występują na ich terenie.
- Brak wiedzy o występowaniu zanieczyszczeń powoduje lokowanie na tych terenach m. in. inwestycji mieszkaniowych i użyteczności publicznej.
- Starostowie w większości nie prowadzili w latach 2001-2014 też okresowych badań jakości gleby i ziemi na ich terenie.
- Zdaniem NIK informowanie społeczeństwa o historycznych zanieczyszczeniach powierzchni ziemi, wobec braku ustawowego obowiązku, należy uznać za dobrą praktykę.
- Utworzony w 2016 r. przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska rejestr historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi, nie odzwierciedlał stanu faktycznego i obejmował zaledwie 0,012 proc. całkowitej powierzchni kraju.
- Regionalni dyrektorzy ochrony środowiska prowadzili niewystarczające działania w zakresie usuwania historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi.
W wyniku kontroli NIK wnosi:
do Ministra Środowiska o:
- podjęcie działań w celu wprowadzenia zmiany w ustawie o odpadach, pozwalającej na sfinansowanie wykonania zastępczego w zakresie usunięcia odpadów, w przypadku braku możliwości egzekucji kosztów od posiadacza odpadów;
- podjęcie działań w celu wprowadzenia w przepisach ustawy - Prawo ochrony środowiska:
- upoważnienia regionalnego dyrektora ochrony środowiska do usunięcia odpadów z terenów, na których regionalny dyrektor zobowiązany jest przeprowadzić remediację,
- obowiązku informowania społeczeństwa przez właściwe organy ochrony środowiska o zadaniach wynikających z przepisów prawa, w zakresie historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi;
- zidentyfikowanie zagrożeń, jakie stanowią tereny, na których występują historyczne zanieczyszczenia po działalności zlikwidowanych zakładów przemysłowych będących własnością Skarbu Państwa, oszacowanie kosztów ich likwidacji oraz podjęcie działań w celu zabezpieczenia niezbędnych środków finansowych na ich usunięcie;
do Ministra Infrastruktury o:
- podjęcie działań w celu wprowadzenia w ustawie Prawo budowlane przepisów zobowiązujących jednostki samorządu terytorialnego, uczestniczące w procesie wydawania pozwolenia na realizację inwestycji, do weryfikacji czy na nieruchomości, na której planowana jest inwestycja, zidentyfikowano historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi lub może występować potencjalne historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi;
Do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o:
sprawowanie skutecznego nadzoru nad realizacją przez regionalnych dyrektorów ochrony środowiska zadań z zakresu historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi;
zapewnienie kompletnych oraz zgodnych z przepisami danych w rejestrze historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi;
Do Regionalnych dyrektorów ochrony środowiska o:
- dokonanie weryfikacji, przekazanych przez starostów, wykazów potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi, z informacjami o terenach zanieczyszczonych uwzględnionych w rejestrach prowadzonych przez starostów w latach 2001-2007 zawierających informacje o terenach, na których stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby lub ziemi, z wyszczególnieniem terenów, na których obowiązek rekultywacji obciążał starostę, a następnie podjęcie stosownych działań zmierzających do identyfikacji i usunięcia historycznych zanieczyszczeń;
- dokonanie wpisów do rejestru terenów historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi, o których regionalny dyrektor posiada wiedzę, oraz jego aktualizację i uzupełnienie;
- ustalenie harmonogramów działań w zakresie historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi, z uwzględnieniem w pierwszej kolejności terenów, które stanowią największe zagrożenie dla zdrowia ludzi i środowiska oraz zaplanowanie środków finansowych na ich realizację;
- podjęcie remediacji terenów, gdzie występują historyczne zanieczyszczenia powierzchni ziemi, co do których zobowiązany jest regionalny dyrektor;
Do starostów powiatowych oraz prezydentów miast na prawach powiatu o:
- podjęcie działań mających na celu pełną identyfikację potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi, sporządzenie lub uzupełnienie wykazów, w celu zapewnienia ich kompletności i wiarygodności;
- uwzględnianie w wydawanych przez prezydentów miast decyzjach o środowiskowych uwarunkowaniach informacji dotyczących potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi lub historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi;
- zgłaszanie, w ramach opiniowania projektów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego lub uzgadniania projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, uwag dotyczących potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi lub historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi;
- zapewnienie organizacji pracy urzędów umożliwiającej prawidłową realizację zadań w zakresie potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi;
- Do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o:
- stworzenie programu umożliwiającego finansowanie badań gleby i ziemi w celu skutecznej identyfikacji historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi.
Tutaj prezentacja pokontrolna Najwyższej Izby Kontroli