Wspólny projekt Pesa Bydgoszcz i PKN ORLEN
fot. PESA Bydgoszcz
Pojazdy szynowe zasilane wodorem? Nad takim projektem wspólnie rozpoczną współpracę bydgoska PESA i PKN ORLEN
Inne z kategorii
Wakacje składkowe są już bardzo popularne. ZUS wciąż przyjmuje wnioski
Już nie będzie śmierdzieć z Siernieczka. Remondis uszczelnił swoje hale
PKN ORLEN i Pesa Bydgoszcz będą współpracować na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu towarowego. Projekt ma na celu opracowanie pojazdu szynowego zasilanego wodorem. Podczas konferencji organizowanej przez Krajową Agencję Poszanowania Energii w Warszawie, spółki podpisały list intencyjny w tej sprawie.
Chodzi o opracowania przez Pesa Bydgoszcz pojazdu szynowego wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych. Zadaniem obu firm ma być przeprowadzanie testów takich pojazdów, które miałyby być wykorzystywane komercyjnie, zarówno w lokomotywach towarowych, jak i pojazdach szynowych przeznaczonych do przewozu osób.
Paliwowe ogniwa wodorowe to bardzo obiecująca technologia w transporcie kolejowym. Na początek będą to lokomotywy towarowe z napędem wodorowym. Docelowo będziemy mogli wyprodukować całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjny przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego – mówi Krzysztof Zdziarski, wiceprezes Zarządu Pesa Bydgoszcz ds. operacyjnych.
Technologia wodorowa staje się coraz popularniejsza w sektorze transportu szynowego. Niedawno pojazdy tego typu zamówili niemieccy przewoźnicy, a rząd niemiecki ma pokryć aż 40% kosztów paliwa wodorowego. Technologia wodorowych ogniw paliwowych najbardziej rozpowszechniona jest w Japonii oraz w Kalifornii. Polska, między innymi za sprawą PKN ORLEN, to jeden z największych producentów wodoru na świecie.
fot. PESA Bydgoszcz
na podst. inf. prasowej: PESA Bydgoszcz SA