AKTUALNE 12 gru 2019 | Redaktor
Wspólny projekt Pesa Bydgoszcz i PKN ORLEN

fot. PESA Bydgoszcz

Pojazdy szynowe zasilane wodorem? Nad takim projektem wspólnie rozpoczną współpracę bydgoska PESA i PKN ORLEN

PKN ORLEN i Pesa Bydgoszcz będą współpracować na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu towarowego. Projekt ma na celu opracowanie pojazdu szynowego zasilanego wodorem. Podczas konferencji organizowanej przez Krajową Agencję Poszanowania Energii w Warszawie, spółki podpisały list intencyjny w tej sprawie.

Chodzi o opracowania przez Pesa Bydgoszcz pojazdu szynowego wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych. Zadaniem obu firm ma być przeprowadzanie testów takich pojazdów, które miałyby być wykorzystywane komercyjnie, zarówno w lokomotywach towarowych, jak i pojazdach szynowych przeznaczonych do przewozu osób.

Paliwowe ogniwa wodorowe to bardzo obiecująca technologia w transporcie kolejowym. Na początek będą to lokomotywy towarowe z napędem wodorowym. Docelowo będziemy mogli wyprodukować całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjny przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego – mówi Krzysztof Zdziarski, wiceprezes Zarządu Pesa Bydgoszcz ds. operacyjnych.

Technologia wodorowa staje się coraz popularniejsza w sektorze transportu szynowego. Niedawno pojazdy tego typu zamówili niemieccy przewoźnicy, a rząd niemiecki ma pokryć aż 40% kosztów paliwa wodorowego. Technologia wodorowych ogniw paliwowych najbardziej rozpowszechniona jest w Japonii oraz w Kalifornii. Polska, między innymi za sprawą PKN ORLEN, to jeden z największych producentów wodoru na świecie.

fot. PESA Bydgoszcz

na podst. inf. prasowej: PESA Bydgoszcz SA

Redaktor

Redaktor Autor

Redaktor