Bydgoska PESA z kolejnym sukcesem – ponad pół miliarda złotych na nowe pociągi dla Opolszczyzny

fot. nadesłane
PESA Bydgoszcz, jeden z czołowych producentów taboru kolejowego w Europie, podpisała kolejną prestiżową umowę – tym razem z władzami województwa opolskiego. Chodzi o dostawę nowoczesnych spalinowych zespołów trakcyjnych, które już wkrótce zasilą regionalną kolej na Opolszczyźnie. Łączna wartość kontraktu, z opcją rozszerzenia zamówienia, może przekroczyć 543 miliony złotych.
Inne z kategorii
Wielki festyn Caritas w Myślęcinku – darmowe atrakcje i nagrody dla dzieci!
Karol Nawrocki kandydatem „normalności”. Konferencja poparcia w Bydgoszczy
Na mocy podpisanej właśnie umowy, PESA dostarczy początkowo pięć pociągów spalinowych, z możliwością zamówienia kolejnych dziesięciu składów. Koszt jednego pojazdu to ponad 36 milionów złotych. Pierwsze jednostki mają trafić na tory do marca 2028 roku. Co istotne, cała inwestycja jest finansowana wyłącznie ze środków własnych województwa opolskiego.
Z Bydgoszczy na tory w całej Polsce – i nie tylko
Nowe pojazdy to model PESA 231M – dwuczłonowy skład spalinowy, oparty na modułowej platformie i doświadczeniach zdobytych podczas eksploatacji popularnych pociągów LINK. Jak informuje producent, to konstrukcja spełniająca najwyższe europejskie normy emisji spalin (Stage V lub wyższe), przystosowana do zasilania ekologicznym biodieslem. Pociągi wyposażone będą w silniki Rolls-Royce Solution oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa ERTMS/ETCS.
W składzie znajdzie się 219 miejsc dla pasażerów, w tym 100 stojących. Na pokładzie: Wi-Fi, klimatyzacja, monitoring, gniazdka USB i 230 V, nowoczesny system informacji pasażerskiej, miejsca na rowery i pełna dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Co więcej – pojazdy będą posiadały homologację na wjazd do Czech, co otwiera drzwi do rozwoju transgranicznych połączeń regionalnych.
– To składy przyjazne środowisku, nowoczesne i komfortowe. Dzięki technologii spawania laserowego są lżejsze, a przez to bardziej energooszczędne. Ich ergonomiczna budowa oraz nowoczesny design czynią je jednymi z najlepszych pociągów w swojej klasie – podkreśla Jacek Rudewicz, wiceprezes Zarządu PESA Bydgoszcz S.A.
PESA napędza rozwój kolei
Nowe zamówienie z Opola to nie pierwszy kontakt województwa opolskiego z bydgoskim producentem. Trwa również realizacja wcześniejszej umowy na elektryczne zespoły trakcyjne ELF. To dowód na duże zaufanie samorządów do PESY oraz efekt systematycznego unowocześniania taboru kolejowego w regionach.
– W 2030 roku jako województwo będziemy przystępować do przetargu na operatora przewozów regionalnych. Im więcej mamy nowoczesnych pojazdów, tym silniejszą pozycję wyjściową osiągniemy – komentuje marszałek województwa opolskiego Szymon Ogłaza. – Inwestycje w kolej to inwestycje w przyszłość regionu.
Z optymizmem patrzy w przyszłość także członek zarządu województwa, Robert Węgrzyn. Liczy, że już za trzy lata region będzie mógł pochwalić się najnowocześniejszym taborem w kraju. Plany modernizacji kolei w regionie przewidują m.in. elektryfikację linii Opole – Nysa i Opole – Kluczbork, co w połączeniu z nowym taborem znacznie podniesie jakość transportu zbiorowego.
Bydgoszcz kolejową stolicą Polski?
PESA, mająca swoją siedzibę i zakłady produkcyjne w Bydgoszczy, od lat dostarcza nowoczesne pociągi do wielu regionów Polski i Europy. W tym samym czasie realizuje duży kontrakt ramowy na 160 pojazdów dla Kolei Czeskich, a także współpracuje z Kolejami Mazowieckimi i Kolejami Dolnośląskimi.
Nowy kontrakt z Opolszczyzną to kolejny dowód, że Bydgoszcz pozostaje jednym z najważniejszych ośrodków przemysłu kolejowego w Polsce – nie tylko jako miejsce produkcji, ale również innowacji technologicznej, projektowania i myślenia o kolei przyszłości.
Źródło: opracowanie własne na podstawie informacji PESA Bydgoszcz i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego.