Nowe oblicze dworca w Złotnikach Kujawskich – historia i modernizacja

fot. PKP
Dzięki przeprowadzonym pracom stacja w Złotnikach Kujawskich stała się nie tylko miejscem o dużej wartości historycznej, ale także nowoczesnym obiektem kolejowym dostosowanym do potrzeb współczesnych podróżnych. Modernizacja nie tylko zwiększyła komfort korzystania z dworca, ale także wpłynęła na poprawę dostępności transportu kolejowego w regionie.
Inne z kategorii
Dlaczego wykoleił się bydgoski tramwaj?
Będzie więcej miejsc parkingowych. Taksówki ustąpią miejsca.
Dworzec kolejowy w Złotnikach Kujawskich, powstały jeszcze w XIX wieku, to ważny punkt na mapie województwa kujawsko-pomorskiego. Położony na trasie linii kolejowej nr 131, łączącej Inowrocław z Bydgoszczą, od lat służy podróżnym. Dzięki niedawno zakończonej modernizacji budynek odzyskał dawny blask, a jego funkcjonalność została dostosowana do współczesnych potrzeb pasażerów.
Historia dworca
Historia dworca w Złotnikach Kujawskich sięga 1872 roku, kiedy to został wybudowany przez Towarzystwo Kolei Górnośląskiej – jedną z najpotężniejszych spółek kolejowych w Europie Środkowej tamtego okresu. To właśnie ona uruchomiła pierwsze na obecnych ziemiach polskich połączenie kolejowe z Wrocławia do Oławy w 1842 roku. Budowa linii z Poznania przez Inowrocław do Bydgoszczy i Torunia miała na celu poprawę komunikacji kolejowej między Wielkopolską a Królestwem Polskim.
W 1891 roku, w związku z rosnącym ruchem pasażerskim i towarowym, dworzec został powiększony, zachowując swój pierwotny styl architektoniczny. W okresie międzywojennym, gdy odcinek Inowrocław – Bydgoszcz stał się częścią Magistrali Węglowej Śląsk – Gdynia, znaczenie dworca jeszcze bardziej wzrosło.
Rosnące znaczenie stacji
Współcześnie stacja w Złotnikach Kujawskich odgrywa coraz ważniejszą rolę w regionalnej komunikacji kolejowej. Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego, w 2023 roku obsługiwała ona średnio 500 pasażerów dziennie, co stanowi wzrost o 200 osób w porównaniu do roku 2022. Na stacji zatrzymuje się obecnie 22 pociągi dziennie, co świadczy o jej istotnym znaczeniu dla mieszkańców regionu.
Nowoczesny i funkcjonalny dworzec
Dzięki inwestycji Polskich Kolei Państwowych, realizowanej przy wsparciu środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, dworzec przeszedł gruntowną modernizację. Renowacja elewacji, uzgodniona z Kujawsko-Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, przywróciła budynkowi jego historyczny wygląd. Stolarka okienna i drzwiowa została odtworzona na wzór oryginalnej, a wewnątrz powstała klimatyzowana i ogrzewana poczekalnia.
Dla komfortu pasażerów w budynku zamontowano elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej. Szczególną uwagę zwrócono na dostosowanie dworca do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zlikwidowano bariery architektoniczne, wprowadzono oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące ułatwiające poruszanie się osobom niewidomym i niedowidzącym.
Ekologiczne rozwiązania i bezpieczeństwo
Nowoczesny dworzec w Złotnikach Kujawskich to również przykład zrównoważonego budownictwa. Dzięki zastosowaniu pomp ciepła, rekuperacji, odzysku wody deszczowej oraz inteligentnych systemów zarządzania budynkiem stał się obiektem niskoemisyjnym i energooszczędnym.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym zainstalowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu. Zmiany objęły także otoczenie dworca – ułożono nową nawierzchnię chodników i parkingu, uporządkowano zieleń oraz dokonano nowych nasadzeń.
Udogodnienia dla podróżnych
Przed wejściem do budynku wytyczono strefę postoju chwilowego (kiss&ride), miejsca postojowe dla taksówek oraz dwa miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo, nieco bliżej ulicy, powstał parking na 14 samochodów. Miłośnicy rowerów mogą korzystać ze stojaków rowerowych oraz samoobsługowej stacji naprawczej.
Inwestycja w przyszłość
Modernizacja dworca w Złotnikach Kujawskich pochłonęła 14 milionów złotych brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., a prace budowlane dokończyła firma KAMARO Sp. z o.o. Sp. k. Projekt przebudowy przygotowała natomiast pracownia Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan sp. z o.o.