161. urodziny Ignacego Jana Paderewskiego uczczą koncertem na UKW [ZAPOWIEDŹ]
Mariusz Patyra, fot. Justyna Jułga/Towarzystwo Muzyczne im. I. J. Paderewskiego, Facebook
Towarzystwo Muzyczne im. I. J. Paderewskiego zaprasza na koncert z okazji urodzin Mistrza. W niedzielę (7 listopada) w Auli Copernicanum UKW zagrają Mariusz Patyra (skrzypce) i Mariusz Klimsiak (fortepian). Wstęp wolny.
Inne z kategorii
W towarzystwie muzycznym jest koncertowo [ZAPROSZENIE]
W programie „Sonata na skrzypce i fortepian” op. 13 Paderewskiego i „Sonata skrzypcowa A-dur op. 100” Johannesa Brahmsa. Początek o godz. 17.00 w Auli Copernicanum Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego (ul. Kopernika 1).
Koncert transmitowany będzie także online ma kanale You Tube:
Mariusz Patyra – skrzypce
Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku siedmiu lat. Jego nauczycielami byli: A. Hoffmann w Olsztynie, Prof. J.Kucharski w Warszawie, K. Węgrzyn w Hanowerze oraz Maestro Salvatore Accardo w Cremonie. W roku 2018 ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie na Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Obecnie prowadzi klasę skrzypiec na tej uczelni. Jest pierwszym Polakiem, który wygrał Premio Nicolo Paganini (Genua 2001) i zdobył specjalną nagrodę za najlepsze wykonanie Kaprysów Nicolo Paganiniego oraz kopię skrzypiec „Il Cannone” (Armata), które należały do wielkiego wirtuoza. Mariusz Patyra jest także laureatem Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego J. Joachima w Hanowerze (1997) i finalistą Międzynarodowego Konkursu Stradivariusa w Cremonie (1988). Artysta zdobył 4 nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Carla Nielsena w Odense a także nagrodę specjalną Odense Sinfonie Orchester (2000). W 2006 Mariusz Patyra został zwycięzcą konkursu na stypendium Japońskiej Fundacji Muzycznej J.E.S.C. oraz laureatem nagrody „Premio Pressenda 2006” (Alba/Wlochy). Występował w Europie, Japonii, Stanach Zjednoczonych Ameryki i w Ameryce Południowej. Koncertował m.in. z Royal Chamber Orchestra Tokyo, Orchestra Fondazione Arturo Toscanini, Orchestra di Roma, Orchestra Filarmonica Marchigiana, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „ Amadeusz”, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestra Sinfonia Varsovia. Nagrywał dla Polskiego, Niemieckiego (NDR, WDR) i Włoskiego Radia (RAI TRE).
Nagrania plytowe: Vivaldi: „The Four Seasons”, Lipinski Royal Fidelity, 2008; Paganini: „Violin Concerto No 1”, „Saint Saens: Introduzione e Rondo Capriccioso”, Massenet: „Meditation” DUX, 2008; Wieniawski: „Violin Concertos No 1 in f# minor & No 2 in d minor”, DUX, 2008; „Mariusz Patyra N°24, 2019 Toinen Music”, 2019 Agora Muzyka; „Mariusz Patyra gra na skrzypcach”, Wojciech Topa 2020.
Towarzystwo Muzyczne im. I. J. Paderewskiego/Facebook
Mariusz Klimsiak - fortepian
Laureat III Konkursu Muzyki XX Wieku w Warszawie, Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku, III Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz zdobywca Złotego Parnasa Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego w Sanoku. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie prof. Jerzego Sulikowskiego. Odbył studia podyplomowe u prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Kształcił się również na kursach muzycznych pod kierunkiem Ewy Pobłockiej, Nauma Starkmanna, Aleksjeja Orłowieckiego, Viery Nossiny oraz Dang Thai Sona. Występował w wielu salach koncertowych w Polsce (m. in. w Filharmonii Narodowej, Krakowskiej, Wrocławskiej) i prezentował się podczas licznych festiwali muzycznych: Łańcuch IV (Warszawa), Forum Musicum (Wrocław), Forum Lutosławskiego (Warszawa), Festiwal Pianistyki Polskiej (Słupsk), Międzynarodowy Festiwal Bachowski (Świdnica). Koncertował również za granicą, m. in. we Włoszech (Florencja), Hiszpanii (Alicante) i USA (Seattle, San Francisco). Z orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody odbył tournée w Niemczech. Zróżnicowany stylistycznie repertuar artysty zawiera zarówno utwory barokowe, jak i współcześnie powstające kompozycje. Wykonywał koncerty Bacha, Mozarta, Beethovena, Chopina, Liszta, Brahmsa, po klasykę XX wieku („III Koncert” Rachmaninowa, „III Koncert” Prokofiewa, koncerty Stawińskiego, Szostakowicza, Lutosławskiego). Do jego repertuaru solowego zaliczają się oprócz kluczowych dzieł literatury fortepianowej („Sonata” op. 106, op. 111 Beethovena, „Sonata h-moll” Liszta, „Sonata h-moll” Chopina, „Sonata f-moll” Brahmsa) również rzadziej grywane kompozycje („III Sonata Hindemitha, „Sonata Berga). Pianista chętnie sięga po muzykę kameralną. W duecie ze skrzypcami prezentował m. in. wszystkie sonaty Beethovena (również jako całość w cyklu trzech koncertów ze skrzypkiem Pawłem Radzińskim), komplet sonat Brahmsa, „Fantazję C-dur Schuberta, sonaty Mozarta, Schumanna, Debussy’ego, Francka, Szymanowskiego, Szostakowicza, utwory Lutosławskiego. Artysta występuje z Mariuszem Patyrą. Wśród utworów wykonywanych z wiolonczelą znalazły się sonaty Beethovena, Brahmsa, Debussy’ego, Rachmaninowa, Szostakowicza. Z sopranistką Kamilą Kułakowską prawykonywał w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego „Chantefleurs et Chantefables” Lutosławskiego w wersji na głos i fortepian (opracowanie Eugeniusza Knapika). Do ciekawszych pozycji jego repertuaru należy również „Pierrot lunaire” Schoenberga; z utworów na większe składy kameralne warto wspomnieć kwintety Zarębskiego, Szostakowicza, Bacewicz, „Koncert D-dur” Chaussona (na fortepian, skrzypce i kwartet smyczkowy) czy „Continuum” Michała Dobrzyńskiego (na dwa fortepiany i dwa zestawy perkusyjne). Pianista występował z Kwartetem Śląskim. Ważnym elementem zainteresowań artysty jest wykonawstwo na instrumentach z epoki. Początkowo zainteresowania te związane były głównie z instrumentarium doby romantyzmu (m. in. wykonania koncertów Chopina i Schumanna z Capellą Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa). Obecnie pianista chętnie sięga po instrumenty z epoki Schuberta, Beethovena i Mozarta (m. in. kopie instrumentów Steina i Waltera) wykonując zarówno muzykę solową, jak i kameralną. W listopadzie 2017 r. ukazała się płyta artysty z Koncertem f-moll Chopina nagranym na kopii Pleyela z 1830 r. – było to pierwsze nagranie tego koncertu dokonane przez polską orkiestrę na instrumentach historycznych. W roku 2018 w dwusetną rocznicę powstania sonaty „Hammerklavier” wykonał ten utwór na oryginalnym instrumencie Broadwooda w ramach Ogólnopolskiej Konferencji Instrumentologicznej. W 2019 roku ukazały się jego kolejne płyty – pierwsza z utworami Schumanna i Noskowskiego, druga z sonatą „Hammerklavierr” Beethovena oraz sonatą op. 1 Berga. Artysta współpracował w charakterze asystenta z prof. J. Sulikowskim, prof. E. Pobłocką oraz prof. J. Godziszewskim. Obecnie jest doktorem habilitowanym sztuk muzycznych i Dziekanem Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Partnerami wydarzenia: są Wydział Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego
Koncert dofinansowane ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Miasta Bydgoszczy.